Unngå sommervom

Går du opp noen kosekilo om sommeren? – Det er ingen naturlov at man legger på seg om sommeren, sier Jeanette Roede, som gir magre og smakfulle grilltips.

Mange av oss forbinder grillmat med fete sauser, svinekoteletter med fettrand og rømmebaserte dressinger. Jeanette Roede mener grillmaten like gjerne kan bli mager og sunn.

- Å grille er en sunn måte å tilberede maten på, dersom du velger gode råvarer og ikke minst riktig tilbehør, sier Jeanette Roede i Grete Roede AS. Det bør falle i god jord hos nordmenn, som altså elsker grillmat. Hele 8 av 10 nordmenn vil grille utendørs i sommer, og fem av ti gjør det så ofte som ni ganger eller mer, viser tall fra Opplysningskontoret for kjøtt.

- Bruker du magert kjøtt, er mye gjort. Og så gjelder det å tenke litt kreativt med hensyn til tilbehøret. Sauser og dressinger kan like gjerne være basert på yoghurt og kesam som på rømme. Dessuten kan du lage deilige salsaer av frukt og grønnsaker. Urter og ulike krydder setter god smak, og da trenger du mindre av de fete grillsausene, sier Roede. Hun anbefaler også å fylle på med mye grønnsaker, slik at du blir mett uten å få i deg for mange kalorier. Grønnsaker på grillspyd eller pakket inn i folie, er både magert, sunt og godt.

Edlere deler
Jeanette Roede får følge av kokk og grillekspert Knut Munthe Olsen ved Opplysningskontoret for kjøtt.

- Grill trenger ikke bare være pølser, selv om det også er godt og det nå finnes magrere varianter. Velg gjerne renskåret kjøtt, og gjerne de edle stykningsdelene som indre- og ytrefilet. Disse inneholder kun 2-4 prosent fett. Du bør derfor pensle kjøttet med litt olje før grilling slik at det ikke setter seg fast i grillristen. Oljen trenger ikke inn i kjøttet, men smelter av og renner ned i grillen, sier Munthe Olsen.

Orker du likevel ikke tanken på å avstå fra svinekotelettene, trenger du ikke fortvile. Det aller meste av fettet er nemlig samlet i fettranden, slik at du enkelt kan skjære det bort.

- Du kan gjerne grille kotelettene med fettranden på for smakens og saftighetens skyld, og så skjære vekk fettet før du spiser. Renskåret svinekjøtt inneholder bare maks 4 prosent fett, opplyser Munthe Olsen.

Dersom du er glad i grillkjøtt bør du også tenke på hvor mye salt du bruker.

Det finnes mange måter å gjøre saltinntaket mindre. Her er noen tips:

- Bruk krydder med lavt natriuminnhold i stedet for salt.

- Sjekk innholdet i matvarene du kjøper. Er saltnivået på mer enn 1,25 gram per 100 gram, bør du unngå det.

- Salt maten etter at den er laget. Ikke bruk for mye salt.

- Bytt ut det vanlige saltet med mineralsalt, som Seltin eller Lo-sa

Mozon.no, 30.06.2006