Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Unngå sms-slitasje

Slik taster du uten å få tommeltrøbbel.

Det er velkjent at hyppig tekstmelding på mobilen kan gi såre tomler. At tekstingen også kan gi slitasje på nakken, armene og hendene er mange ikke klar over.

Les også: SMS ødelegger søvnen

Halvparten får trøbbel

Ergonom Ewa Gustafsson ved universitetet i Gøteborg har studert mobilvanene til 56 unge voksne, som tekster meldinger daglig.

Halvparten rapporterte om om nakkeproblemer og vondt i armer og hender, mens den andre halvparten ikke hadde noe ubehag som følge av tekstingen.

Bli sterkere i ryggen
Se video: Gode styrkeøvelser for ryggen

Gustafsson gransket derfor måten testpersonene brukte telefonen på.

Krokryggede mobilbrukere

De som hadde sms-slitasje i muskulaturen satt ofte framoverbøyd mens de tekstet. I tillegg brukte de én tommel heller enn to. Den ene tommelen ble derfor brukt hurtig og med få pauser.

Kaffe mot støle muskler

- Det var fascinerende å se hvor fort noen av testpersonene kunne bruke tommelen og finne de rette bokstavene, sier Gustafsson i en pressemelding.

Se video: Gode styrkeøvelser for ryggen

Imidlertid var hun ikke så imponert over konsekvensene denne sms-stilen hadde for kroppen.

- På samme måte som at du ikke bør sitte krokrygget over pc-en, bør du heller ikke ha denne posituren når du taster sms-meldinger.

Slik bør du ifølge Gustafsson skrive tekstmeldinger:

  • Ikke sitt i samme stilling lenge av gangen, variér sittemåten.
  • Bruk stolens ryggstø.
  • Hvil armene ved å hvile dem mot pulten eller mot lårene dine.
  • Bruk begge tomler når du skriver.
  • Unngå å sitte krokrgget lenge av gangen.
  • Gi tomlene en pause år du skriver lange meldinger.
  • Ikke skriv for fort.

.