Skru av dataroaming, og sjekk priser før du mobilsurfer på utenlandsferie. Foto: Alloverpress
Skru av dataroaming, og sjekk priser før du mobilsurfer på utenlandsferie. Foto: AlloverpressVis mer

Unngå sjokkregninger etter ferien

Gode råd for å slippe svindyr mobilbruk i utlandet.

Har du ikke satt deg inn i vilkårene for mobilbruk i utlandet og ender opp med en sjokkregning etter endt opphold, er det lite du kan gjøre annet enn å betale regningen.

Slik var det også for nordmannen som etter endt Tyrkia-ferie fikk en mobilregning på 7.500 kroner. For å unngå å havne i en slik situasjon, bør du følge disse rådene når du bruker mobilen i utlandet.

Roaming og ringing: Slik bruker du mobilen billigere i utlandet

Ikke sperre utenfor EU

Da nordmannen var på ferie i Tyrkia i august i fjor, brukte han mobiltelefonen blant annet til å surfe med. Abonnementet hans har en autosperre på 500 kroner dagen, som gjelder ved bruk i EU og EØS. Men siden Tyrkia ikke er medlem av EU, ble ikke databruken sperret.


Nordmannen klagde mobilselskapet sitt, Network Norway, inn for Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Han mente mobilselskapet hadde gitt for dårlig informasjon om at sperren ikke gjaldt ved bruk i Tyrkia - og at de derfor bør dekke hans forbruk i utlandet.

Network Norway argumenterer derimot med at kunden fikk sms med prisinformasjon da han kom til Tyrkia, og at det ligger informasjon om dette på selskapets nettsider.

"Vi kan ikke se å ha ansvar for ytterligere opplysninger til kunden. Som han selv skriver har han ikke undersøkt priser før han reiste til utlandet, noe vi på det sterkeste anbefaler å gjøre" sier mobilselskapet til Brukerklagenemnda.

I sitt vedtak slår nemnda fast at Network Norway har varslet kunden i henhold til gjeldende regelverk, og at dette derfor er forhold som kunden selv må ta ansvar for.

Les også: Fly- og mobilselskap samarbeider om pristilbud på mobil

Slik kan du unngå skyhøye mobilregninger

Det er slett ikke første gang en nordmann opplever en liknende situasjon etter mobilbruk i utlandet. Ifølge Forbrukerrådet får de jevnlig henvendelser fra forbrukere som har vært på reise og opplevd noe tilsvarende.

– Tommelfingerregelen er at datatrafikk er veldig dyrt, telefonsamtaler dyrt og sms billigst. Videre at det er mye billigere å ringe i EU/EØS-området, enn i USA og Asia, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Ettersom det ikke er makspriser for datatrafikk, kan mobilselskapene ta så mye de vil. Dermed gjelder det å følge med på prisinformasjon fra mobilselskapet, og legge bruken deretter.

– Du får varsel på sms, pop-up vindu eller e-post når du når kommer til et nytt land i EU/EØS-området. Du vil også få en varsling om forbruket har nådd 80 prosent av den fastsatte sperregrensen, som er på omtrent 500 kroner (60 euro), sier Skaug Halsos.

For å unngå kostbar mobilsurfing, råder han om å slå av dataroaming på mobilen før du reiser fra Norge.

– Da vil den ikke søke etter nett på egen hånd for å oppdatere e-posten din. Husk at også bildemeldinger kan bli dyrt siden det er datatrafikk, sier Martin Skaug Halsos.

Les også: Misfornøyd? Klag til en av Norges klagenemnder

Sjekk mobilprisene

Etter 30. juni i år gjelder ikke EUs forbrukervennlige regler for bruk av mobiltelefonen lenger for nordmenn. Men de norske teleoperatørene har ifølge Forbrukerrådet sagt seg villige til å følge de prisene og reguleringene som har vært gjeldende frem til nå i EU/EØS-området.

I praksis betyr dette at det ikke skal koste mer enn 3,39 kroner per ringeminutt, 1,06 kroner per minutt for mottak av samtaler og 1,06 kroner for å sende sms. Å ta i mot sms er gratis.

– Vi oppfordrer deg likevel til å sjekke prisene med teleoperatøren din før du reiser utenlands, for eksempel ved å ta en titt på hjemmesidene deres, sier Martin Skaug Halsos.

Ikke minst gjelder dette om du skal reise på Middelhavscruise eller med danskebåten i sommer. På skip er det nemlig egne mobilpriser, som ligger godt over prisene ellers i Europa.

>>Lurer du på hvorfor? Her er forklaringen på hvorfor mobilbruken ombord på skip og ferger koster flesk