Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Unngå sjokkregning på mobilen

Mobile innholdstjenester kan koste skjorta. Nå ber Forbrukerombudet at du selv må ta ansvar.

Mange laster ned bilder og ringetoner til mobiltelefon, og som regel koster disse mye mer enn du tror. For når du bestiller en ringetone, melder du deg som oftest inn i en abonnementstjeneste, som må betale for, helt til du selv stopper den.

Les også: Skjønner ikke hva de kjøper

Ta forholdsregler

For å slippe å få en ubehagelig stor regning i posten, er det visse forholdsregler du kan ta. Forbrukerombudet har sydd sammen en liten liste med tips til hvordan du unngår å betale for tjenester du ikke ønsker.

  • Husk at mobilen er et betalingsmiddel på samme måte som et bankkort
  • Registrer alderen din hos mobiloperatøren
  • Du kan reservere navn og nummeret mot oppføring i telefonkatalogen

  • Sett beløpsgrenser eller sperr abonnementet helt for innholdstjenester
  • Får du uønsket sms? Send STOPP til det nummeret meldingen kommer fra
  • Sjekk med mobilselskapet om du blir fakturert for sms du mottar

  • Husk at mindreårige ikke kan stifte gjeld
  • Når du ikke frem overfor innholdsleverandør eller operatør kan du klage til Brukerklagenemnda
Les mer om tipsene på Forbrukerombudets nettsider.

Hjelper ikke fullt og helt

Forbrukerombudet tra jevnlige gjennomganger av bedrifteen som tilbyr mobile innholdstjenester. Det store oppryddingsarbeidet startet i 2003, og Forbrukerombudet sier de har kommet langt på vei i å utarbeide gode standarder for bransjen.

Riktignok er det ikke alle selskapene som følger spillereglene til resten av bransjen. DinSide har blant annet skrevet om selskapet Cellus, et selskap som tilbyr mobile innholdstjenester. Flere brukere klaget på at det ikke var mulig å stoppe tjenesten ved å sende kodeordet STOPP til selskapets telefonnummer. Les hele saken her.

Les også: Nå prøver de å lure deg igjen