Unngå pollensnufs

Allergisesongen er i full blomst. Men her har du tre tips som kan gjøre hverdagen din litt lettere:

I følge Norges Astma- og Allergiforbund har hele 900.000 nordmenn pollenallergi og 300.00 er alvorlig plaget - det vil si at de opplever symptomer i inntil et halvt år. Og skal vi tro ekspertene er tallet stigende.

Det nyses, hostes, snufses og gråtes, nesen er tett, øynene renner og klør og kroppen blir trøtt - allergikere plages meg så mangt, men det er faktisk mulig å være bedre rustet i kampen mot nysingen, i følge professor Jean Emberlin ved National Pollen and Aerobiology Research Unit i England. Følg disse tre trinnene:

Første trinn. Forbered kroppen
Det er viktig å identifisere hva du er allergisk mot og når allergien inntreffer. Det er flere type allergier du kan avsløre på egenhånd gjennom en selvtest.

De fleste er allergiske mot bjørk eller pollen, som oppstår på våren og sommeren, mens andre opplever å bli allergiske så tidlig som i februar. Her er en oversikt over de forskjellige allergisesongene:

februar - mars: hassel og or
april - mai: bjørk, ask, eik og furu
juni - juli: gress, burot
august - september: gress og burot

Allergier som merkes året rundt: husstøv og hår fra dyr.

Når du vet når din allergi oppstår er det viktig å begynne med medisiner. Sprayer, dråper og piller reduserer plagene til allergikere. Det er viktig å begynne med medisinen minst et par uker før symptomene begynner å oppstå. På den måten får medikamentene bygget seg opp i kroppen din.

Andre trinn. Reduser eksponeringen.
Med en gang du vet hva du er allergisk mot, bør du forsøke å unngå direkte kontakt med dette. Sjekk pollenvarselen daglig. Her er flere råd:

Du bør holde deg inne mellom klokken 07 og 10 og mellom klokken 16 og 19, når pollen herjer på sitt verste. Hvis du må ut bør du enten smøre innsiden av neseborene med Vaselin - noe som fanger opp pollenstøv. Det finnes også en spray som danner en geleaktig hinne på innsiden av nesten og hindrer pollen i å passere inn i luftveiene.

Lukk vinduene om natten, for det er på natten av pollen i luften kommer ned mot bakken igjen.

Ikke heng klær ute til tørk om sommeren. Pollen fester seg til klærne. Vask håret ditt jevnlig og bytt klær etter du har vært ute. Dekk seng, skrivebord og spisebord når de ikke er i bruk slik at pollen ikke samler seg her.

Husk at katter og hunder bærer på pollen i pelsen sin. Vask eller børst dem regelmessig. Det er også lurt å vaske kosedyr en gang i blant.

Lukk vinduene mens du kjører. Og bruk solbriller og en stor hatt så unngår du å få pollen i øyne og nese.

Trinn tre. Riktig behandling
Noen mennesker trenger kraftige medisiner mot allergiene sine. Andre kan kontrollere den gjennom kostholdet. Her gir vi noen råd:

Hvitløk. Den er kjent for å styrke immunforsvaret og løse opp tett nese. En studie har vist at pasienter som tok kosttilskudd som inneholdt hvitløkpulver, rapporterte om mindre nysing og om mindre rennende nese og øyne.

Honning. Noen sverger til en daglig skje med honning som skal motvirke allergiske reaksjoner. Noen rapporter hevder imidlertid at honning også kan ha stikk motsatte effekt.

Ananas. Bromelain, et enzym som finnes i ananas, reduserer mengden med slim og gjør det lettere å puste.

Lakris. Lakris er brukt mye innen kinesisk medisin og inneholder antioksidanter som hindrer høysnue.

Kamomille te. Denne planten regnes som en naturlig antihistamin.

Først opprettet: 21.05.2006
Sist redigert: 02.07.2007