Unngå nettpiratene

Nettauksjonene flommer over av merkevarer, både nye og brukte, ekte og uekte. Vi har den siste tiden mottatt flere spørsmål fra bekymrede lesere omkring reklamasjonsmuligheter og angrefrister.

Unngå nettpiratene

  1. Vanlige luretriks


Lurt trill rundt

Du tror du har gjort et kjempekupp!! En flunkende ny Chanelveske, som kanskje har vært en utstillingsmodell, eller noen har fått billig på salg, til kun 259 kroner. Du slår til, vinner auksjonen, og en uke senere dumper en billig plastikkveske fra avsenders siste sydentur ned i posten.

Hvilke rettigheter har du om du tror du kjøper originale produkter, men ender opp med en dårlig kopi?
- Etter norsk rett vil det være en mangel på en vare om den er markedsført som noe annet enn det den er, dvs som en originalvare, om den er en kopi, sier Janne Pedersen, Juridisk rådgiver i Forbrukerrådet. - Det kan være en reklamasjonssak.

Hun tar likevel et par forbehold. - Er det helt åpenbart for forbrukeren at varen ikke er ekte, for eksempel om den har ekstremt lav pris, vil du nok stille svakt i en eventuell tvist.

Handler du fra en profesjonell aktør, stiller du enda sterkere.
- Kjøper du på nett fra en profesjonell forhandler, har du alltid angrerett, i henhold til angrerettsloven, sier Pedersen.

- Markedsføringsloven gjelder ikke på samme måte når det er snakk om salg mellom privatpersoner, men en har uansett opplysningsplikt. Det vil bli nødvendig med individuelle vurderinger i de enkelte sakene, sier Pedersen.

Hun kjenner imidlertid ikke til noen slike saker direkte. - Så vidt jeg vet har vi ikke hatt noen slike klagesaker hos Forbrukerrådets avdeling i Bergen.

Er det noen spesielle tegn man bør se etter for å undersøke om en vare er ekte eller ikke?
- En kan selvfølgelig sammenlikne bilder med bilder av originalvarene. Og om den varen du har mottatt er identisk med den varen som var avbildet i annonsen, sier Pedersen. - I tillegg bør prisen gi en ganske klar indikasjon.

I tillegg anbefaler hun å se an seriøsiteten på både nettsiden og i selve annonsen.

Hvordan klager jeg?
- Angrerettloven gjelder i Norge, men det er liknende regler innenfor EØS-land, og vår lov er også laget på grunnlag av et EU-direktiv, sier Pedersen. - Netthandel over landegrensene er imidlertid komplisert. Det er varierende regler i forskjellige land og det er selvfølgelig tungvint å klage til et firma i et annet land.

Har du problemer med å bli hørt, kan du kontakte Forbrukerrådet. De kan også hjelpe deg om du har en tvist med et europeisk firma, som den norske avdelingen av Clearing House, et europeisk nettverk for forbrukertvister mellom EU eller EØS landene.

Luretriks

Størst sannsynlighet for å få ekte vare, har du nok om du kjøper enten brukt - eller et litt mindre eksklusivt merke. Sjansen er relativt liten for at noen skulle ønske å forfalske et produkt som i utgangspunktet er rimelig.

Det finnes etterhvert en del uttrykk som brukes for å gi uoppmerksomme kjøpere inntrykk av at varen er ekte - men samtidig beskytte selger om han skulle bli anklaget for å komme med uriktige opplysninger.

Den erfarne netthandler gjennomskuer imidlertid de fleste triksene allerede før han har klikket seg inn på annonsen.

Trykk her for å se de vanligste luretriksene.

Den andre siden av bordet

Planlegger du å selge noe på nett?
Trykk her for vår guide til hvordan du får mest mulig for varene dine.

Les mer om netthandel:

Vesentlige mangler på varer kjøpt over nett - klag
Angrerett
Utvidet angrerett - har du fått lappen?