Mandag morgen har kanskje et ufortjent dårlig rykte... Foto: colourbox.com
Mandag morgen har kanskje et ufortjent dårlig rykte... Foto: colourbox.comVis mer

Unngå mandag morra blues

Lær deg knepene som gjør at du kan glede deg til å stå opp på mandag.

«Forestill deg at du våkner uthvilt og med god tid til å gjøre morgenritualene dine i et rolig og behagelig tempo.»


Det er mandag morgen. Klokka ringer og du drar deg trøtt og motvillig opp av senga. For du vet at det er matpakker som må smøres, unger som skal kjøres og en jobb som venter. Kjenner du deg igjen?

Les også: Fæle minutter om morgenen

Den gode nyheten er at det slett ikke trenger å være slik. Litt mentaltrening og små endringer i hverdagsrutinene er faktisk alt som skal til, ifølge psykologen Eva Johanson. I den svenske avisen expressen gir hun sine beste råd for en mer harmonisk start på dagen.

Er du morratrøtt?

Her kan du kanskje finne ut hvorfor

  • Senk stressnivået

    Tenk positivt og bestem deg for at morgenen skal bli en fin del av dagen, råder ekspert. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

    Start med å senke stresset til et behagelig nivå, slik at du når ditt grunnspenningsnivå, råder Johanson. Ifølge psykologen er det mange måter å gjøre det på, men avslapningstrening har vist seg å fungere godt for de fleste.

    - Du finner ikke bare ro og økt styrke gjennom denne øvelsen, du får mental trening på kjøpet, sier hun.

    Les også: Stress mindre – lev mer

  • Forberedelser gir bedre tid

    Gjør ting klart kvelden før. Slik sparer du både tid og unødig irritasjon på morgenen.

    - Forbered morgendagen kvelden før ved å legge frem det du, og eventuelt barna, skal ha på dere. Og husk at en tidlig kveld lønner seg neste morgen. Stå heller opp en time før du pleier- og nyt luksusen av å ha ekstra god tid om morgenen, anbefaler Johanson.


    Les også: Morgenstund har gull i munn

  • Se for deg at morgenen blir bra

  • Ifølge psykologen blir som regel dagen slik du forestiller deg at den vil bli.

    - Hvis det siste du tenker på før du legger deg om kvelden er hvor mye stress og mas det blir i morgen, så vil du gå dagen i møte med akkurat den innstillingen. Vi mennesker er eksperter på å tenke "worst case scenario", og danner oss illusjoner om hvor fælt alt vil bli og hvor dårlig vi kommer til å takle det.

    Les også: På tide å stresse ned!

  • Gå til sengs med positive tanker

  • Lag en positiv indre film av ditt morgenscenario med deg selv i hovedrollen, og spill den av noen ganger før du sovner.

    - Forestill deg at du våkner uthvilt og med god tid til å gjøre morgenritualene dine i et rolig og behagelig tempo. Kjenn etter hvor behagelig det er når du tar deg en dusj etterfulgt av en god frokost. Se også for deg at barna er blide og opplagte, og samtidig at du er tålmodig og viser forståelse for at de trenger litt lenger tid om morgenen, forklarer Johanson.

    Hn mener du vil bli overrasket over hvor bra du føler deg etter noen uker med disse rutinene.

    - Tro det eller ei, men hvis du har forestilt deg mange nok ganger at du er som en klippe av ro og harmoni, vil du til slutt bli det, sier hun.

    Les også: God søvn gir god morgen