Unngå heteslag

Hele Europa er for øyeblikket i en nokså svett periode. Da er det viktig å sørge for å ikke få heteslag.

Hvert år leser man om mennesker som dør på grunn av heteslag. Også i disse dager er det svært varmt. I flere storbyer på Europakartet har målestokken passsert 30 grader. Det er god grunn til å være varsom her hjemme også.

Mens noen takler heten, og liker varme omgivelser svært godt, er det andre som blir utmattet og får ulike reaksjoner på grunn av overoppheting, også kjent som heteslag.

I følge Lommelegen kan kroppens temperaturregulering settes ut av funksjon ved lange opphold i varme omgivelser. Da kan kroppstemperaturen stige til 40 grader eller mer.

Typiske symptomer er hodepine, kvalme, svimmelhet og rask puls. I alvorlige tilfeller kan en pasient bli svært forvirret, få redusert bevissthetsnivå og kramper samt falle i koma. Ved mistanke om heteslag er det viktig å ta kontakt med lege så fort som mulig.

Mennesker som typisk er i faresonen er eldre mennesker med svake hjerter og demens, i tillegg til barn, overvektige, idrettsutøvere og fulle personer.

Du kan få heteslag selv om du ikke har vært ute i solen.

Hvordan skal man så unngå å få heteslag? Her er bare noen av anbefalingene:

Slik unngår du heteslag

  • Drikk vann. Det skal ikke mye varme til før du svetter ut opptil 2-3 liter vann. Fyll på!
  • Få i deg nok salt. Vanligvis må vi være forsiktig når det gjelder inntak av salt, men om sommeren må du passe på at lagrene fylles på. Er du usikker på om kroppen din trenger med salt, gjør følgende: Slikk armen din. Den skal smake salt. Gjør den ikke det, mangler kroppen din salt.
  • Vått hår. Du holder kroppen nedkjølt ved å ha vått hår så mye som mulig. Og jenter, vekk med alt håret. Få det opp i en strikk! Slik beskytter du håret i sommer.
  • I skyggen. Hvis du er i en storby, unngå solen ved å sette deg på skyggesiden på bussen og båten og sitt under en parasoll på utecafeen.
  • Ikke stress! Beveg deg sakte rundt, sørg for å ha god tid og stress ned. Jo mindre tid du har, jo varmere blir du!
  • Sky svarte klær. Det er sommer! På med de lyse og fargerike klærne som ikke absorberer varme, slik mørke klær gjør. Dropp også syntetiske materialer.
  • Dekk hode og øyne. Det er viktig å beskytte hode og øyne i varmen. Gå med en hatt eller et tørkle over hodet og bruk solbriller, med UV-beskyttelse.
  • Dropp dyna. Den ideelle sovetemperaturen er 16-18 grader. Er det for varmt får du ikke sove. Så dropp dyna og sov heller bare med et laken over deg.
  • Kjøl ned soverommet. Lukk gardinene i løpet av dagen og kjøl ned rommet ytterligere ved å henge opp et kaldt og vått håndkle foran vinduet. Da vil varmluften kjøles ned idet den passerer vinduet.
  • Bruk varmeflaske. Det høres rart ut, men fyll den med iskaldt vann!
  • Ikke glem dyrene. La aldri en hund sitte lenge alene igjen i en bil uten åpne vinduer. Og ikke gå tur med dem når solen skinner på det sterkeste.
  • Unngå sminke. Sminke tetter porene, som gjør det vanskeligere for kroppen å regulere temperaturen gjennom svetting.
  • Spis mer karbo. Sørg for å få i deg nok karbohydrater som brød, pasta, poteter og bønner. Da holder du energien din gående.
  • Færre proteiner. Kroppen generer mer varme når den fordøyer proteiner som kylling, fisk og kjøtt.
  • For tøffingene: Legg putevar og sengetøy i fryseren en time før du legger deg. Det vil holde seg kjølig mens du sovner.
Dersom skaden allerede er gjort er det viktig å gjøre følgende: Flytt pasienten til skyggen eller, hvis mulig, til andre kjørlige omgivelser, som til et kjørlig kar. Alternativt kan du bruke en avis som vifte, eller dynke huden med kaldt vann. Fjern også varme klær. Pasienten skal nedkjøles til kroppstemperaturen er på rundt 38 grader.

 

Mozon.no, 22.07.06