Vis mer

Unngå helsefarlig grilling

Grill riktig, og unngå helseskadelige stoffer.

Vær forsiktig med varmen når du griller, og lær deg gode grillmetoder. Da styrer du unna de helseskadelige stoffene, skriver Matportalen.

Får kotelettene dine kjørt seg på grillen i sommer? For folk flest er det liten grunn til å bekymre seg for de helseskadelige stoffene i grillmat. Men alle kan likevel bli mer bevisst på hvordan man skal grille for å redusere dannelsen av farlige stoffer - begynn med å behandle kotelettene dine litt mildere.

Grill mindre?
Hvis kjøttet stekes på for sterk varme kan det dannes skadelige stoffer, såkalte stekemutagener og PAH-forbindelser. Flere av forbindelsene i disse gruppene kan forårsake kreft fordi stoffene skader arvematerialet.

Det er ikke mulig å bestemme hvor mye av disse stoffene helsa tåler, men det generelle rådet er at man bør få i seg så lite som mulig av dem. De som griller aller mest bør i tillegg vurdere å redusere hyppigheten noe.

Les også: Dette bør du vite om grilling

Bål er versting

Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) har konkludert med at temperatur, lufttilførsel, avstand og plassering av maten i forhold til varmekilden, samt matens fettinnhold, er hovedfaktorer som påvirker dannelsen av helseskadelige stoffer ved grilling. Grilling over åpne flammer ser ut til å føre til svært høye mengder PAH, og de høyeste konsentrasjonene er funnet i pølse grillet på bål.

VKM understreker at det er behov for mer kunnskap om mengden skadelige stoffer som dannes ved ulike måter å grille på, og hvor mye grillmat nordmenn faktisk spiser.

Les også: Sunt og saftig på grillen

Smart grilling

Mattilsynet har råd for hvordan du griller smart i sommer:

  • Sørg for rene lavasteiner i gassgrillen.
  • Ikke grill over flammene: Unngå å la flammer komme i direkte kontakt med maten. Grillingen bør først starte når kullet er glødende og grått på utsiden.
  • Unngå at fett grillmaten drypper ned i grillen. Dette forårsaker røyk som tilfører maten PAH. Bruk stekebrett eller folie som hindrer fett å dryppe ned.
  • Grill mindre fettrik mat.
  • Grill ved lavere temperatur over lengre tid.
  • Plasser maten lenger vekk fra grillkull-/grillelement.
  • Indirekte grilling er lurt. Grill kort tid over varmekilden, flytt maten til et sted på grillen uten kull, og legg på lokk.
  • Vend maten flere ganger under steking/grilling.
  • Grill større kjøttstykker slik at overflaten blir mindre i forhold til volum.
  • Mariner kjøtt på forhånd eller forkok i mikrobølgeovn.
  • Sørg for god lufttilførsel under grillingen.
  • Unngå å bruke oppsamlet stekesjy til saus.