DYRT: Ringer du et femsifret telefonnummer risikerer du at det svir på telefonregningen. Og det er mobiloperatøren din som stikker av med penga.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press/Nokia
DYRT: Ringer du et femsifret telefonnummer risikerer du at det svir på telefonregningen. Og det er mobiloperatøren din som stikker av med penga. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press/NokiaVis mer

Unngå femsifrede telefonnumre

Private og offentlige aktører og foretak bruker numre som er svindyre å ringe. Det taper alle på, unntatt teleoperatørene.

En samtale på et kvarter fra en mobil til en annen, koster med Telenor-abonnementet Telenor Komplett L 5,04 kroner.

En samtale på et kvarter fra en mobil til et femsifret telefonnummer, koster med det samme abonnementet 30,44 kroner. Har du kontantkort fra Netcom, må du ut med enda mer: Hele 75,59 kroner.

Ringeprisene kan altså bli tidoblet og vel så det, bare fordi nummeret har fem, og ikke åtte, siffer. Hvorfor er det slik?

Få med deg oppfølgersaken: Forbrukerrådet bryter egne telefonråd, politiet er forvirret

Stor profitt

Virksomheter med et femsifret telefonnummer, for eksempel 02900, må betale en årlig avgift til Post- og teletilsynet (PT). Denne kan ligge på godt over 100.000 kroner i året, og kommer i tillegg til prisen de betaler teleleverandøren sin, som også kan være høy. Men virksomheten har ikke lov til å finansiere telefontjenesten gjennom ringeprisene; det er nemlig operatørene selv som setter taksten, både fra fast- og mobiltelefon, og operatørene som får pengene.

Les mer: Disse får inntektene fra dyre telefonnumre


PT går ikke inn og regulerer disse prisene, så operatørene kan gjøre som de selv vil. Dette har ført til ringepriser som ligger flere kroner over normalen.

– Det er klart at mobiloperatører har en stor profitt på anrop til femsifrede numre og andre spesialnumre, sier seniorrådgiver Johannes M. Vallesverd i PT til DinSide.

– Vi arbeider derfor gjennom Telepriser.no med å få opp bevisstheten om prisene til disse numrene, og på den måten stimulere til konkurranse og lavere priser.

Per dags dato har dog Telepriser.no ikke et eneste ord om hva disse nummerne koster hos de ulike operatørene. Bare en infoside om at du bør sjekke det selv. Visstnok fordi det å lage en felles oversikt er "utrolig komplisert", ifølge PT. Noe som sier sitt om hvor uoversiktelig dette markedet er.

Sett av ett par timer, og spar flere tusen kroner

Lover bedring

En av de verste i klassen heter Netcom. Deres kontantkort og Young Talk-abonnement, som sikter seg inn mot unge mennesker, krever 4,98 kroner per minutt om man ringer et femsifret telefonnummer. Det betyr at hele kvoten på 200 kroner i måneden, som Young Talk opererer med, kan brukes opp i løpet av én samtale på 40 minutter.

LOVER BOT OG BEDRING: Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom er enig i at prisene er for høye. Nå skal de vurdere å senke dem. Foto: Netcom Vis mer


– Slike priser hører ikke hjemme i dagens marked, innrømmer kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom overfor DinSide.

Grunnen til at prisene likevel er der, skal blant annet være høyere kostnader ved terminering av slike samtaler. Vederhus tror dessuten manglende fokus på disse ringeprisene har ført til at de ikke har fulgt den generelle nedgangen i ringepriser vi har sett de siste årene. Han lover derfor at selskapet skal se på saken.

Husk: Det er ikke bare femsifrede telefonnumre som er dyrere enn vanlig!

– Og når kan vi forvente en bedring?

– Dette skal vi ta en ordentlig gjennomgang på. Men det er vanskelig å gi en dato, svarer Vederhus.

Telenor har et noe mer kryptisk svar på hvorfor de krever opp mot tre kroner minuttet fra sine kunder som ringer et femsifret nummer.

– Mobilnettene er historisk sett nye, og det investeres store summer hvert år på oppgraderinger, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til DinSide.

– Hvordan er marginene deres på slike samtaler?

– Vi kommenterer ikke dette ut fra konkurransemessige hensyn, svarer Meling.

LET LITT: Om du spør deg frem eller leter på nettet kan du finne direktenumre som er langt billigere å ringe enn de korte. Foto: Ahus.no Vis mer


Slik sparer du penger

PT oppfordrer mobilkunder til å straffe selskaper med høye takster på femsifrede telefonnummer, og på den måten presse prisene. Men du kan også gjøre mer umiddelbare tiltak.

Har du brent deg på femsifrede telefonnumre før?

(Avsluttet)
Ja, jeg er lei!(81%) 3036
Tja, kanskje et par ganger(10%) 366
Det har aldri vært noe problem(9%) 326
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Et femsifret telefonnummer ruter videre til et vanlig åttesifret nummer, med normal takst. Denne rutingen kan for eksempel sende deg til ett nummer om du ringer fra Finnmark, men et annet om du ringer fra Telemark. Men finner du det åttesifrede nummeret du heller kan ringe, så velg det. Telenor bekrefter at dette er fullt mulig, men advarer samtidig at noe sentralbordfunksjonalitet kan gå tapt.

Det skal også være grunnen til at ingen av virksomhetene DinSide har vært i kontakt med vil oppgi hvilket åttesifret nummer folk heller kan ringe. Men blant annet Ahus opplyser om flere åttesifrede direktenummer til ulike avdelinger på sine nettsider.

Om det er noen femsifrede nummer du ofte ringer, kan du derfor gjøre følgende:

  • Spør sentralbordet om de kan gi deg et åttesifret telefonnummer, enten til riktig sentralbord eller direkte dit du skal. Legg på og ring dette i stedet for å bli viderekoblet, og lagre nummeret til senere. Blir du bare viderekoblet blir det like dyrt som alltid.
  • Sjekk nettsidene til virksomheten etter åttesifrede nummer som er billigere å ringe.
  • Noen virksomheter tilbyr å ringe deg tilbake når de kan snakke med deg. Benytt deg av dette. Tellerskrittene løper nemlig selv om du sitter og venter.
  • Sjekk den brukerstyrte nettsiden tlfnr.com etter alternative nummer.
  • Mange melder om at man kan ringe det åttesifrede nummeret virksomheter oppgir for kunder som befinner seg i utlandet, gjerne med +47 foran. Men vi får motstridende meldinger fra de vi har snakket med om dette er mulig eller ikke. Noen melder at prisen blir det samme, andre at nummerne ikke alltid vil fungere fra Norge.
  • Det aller billigste er selvfølgelig å ikke ringe i det hele tatt. Om det er kundeservice du trenger, kan du for eksempel skrive epost, ta kontakt på sosiale medier eller bruke selskapenes egne systemer på nettsidene deres.
Netcom advarer mot tjenesten tlfnr.com

Er det greit at det koster flesk å ringe selskaper og offentlige virksomheter? Si din mening under!

Få med deg oppfølgersaken: Forbrukerrådet bryter egne telefonråd, politiet er forvirret