Bare 100 ekstra kalorier om dagen fører til en årlig vektøkning på fem kilo. Foto: Colourbox.com
Bare 100 ekstra kalorier om dagen fører til en årlig vektøkning på fem kilo. Foto: Colourbox.comVis mer

Unngå å bli tjukk i høst

Følg disse rådene, så slipper du å ha angst for at sommerfiguren forsvinner.

Nå er det definitivt over og ut med lange varme sommerdager, med iskald hvitvin, forfriskende iskrem og kalde middagsretter.

Og de lange jogge-, sykkel- eller spaserturene i marka, hører til fortiden for mange.

Nå går det mot peiskos, sofakos og ullpledd for alle penga, og snacks, godterier og annen usunn mat kommer plutselig på menyen igjen. Med andre ord den perfekte oppskriften på noen ekstra, uønskede kilo.

Derfor ryker slankekuren

Samtidig viser en ny undersøkelse som InFact har utført på vegne av Nutrilett at hele 43 prosent av nordmenn oppfatter seg selv som mer eller mindre overvektige. Stadig flere nordmenn passerer grensen for det Verdens helseorganisasjon (WHO) definerer som overvekt og fedme, noe helseundersøkelsene til Folkehelseinstituttet også bekrefter her hjemme.

- Det er en kjensgjerning at velstandssamfunnet har endret vår måte å leve på. Mindre fysisk aktivitet, mer raffinert mat og stillesittende arbeid er blant hovedårsakene til at nordmenn veier mer, sier ernæringsekspert Anna Oppedal Tokheim i Axellus, i en pressemelding.

Bare 100 ekstra kilokalorier om dagen fører til en årlig vektøkning på fem kilo. Men vil du virkelig at det skal være tilfellet for deg i høst? Her kommer noen tips til hvordan du kan unngå kilohopp i høst. Og nederst i artikkelen kommer ekspertene med noen ekstra råd.

Vektøkning i høst

Går du opp i vekt om høsten og vinteren? (Avsluttet)
Jeg er jo-jo hele året. (37%) 64
Nei, jeg klarer å holde vekten stabil.(35%) 61
Ja, alltid! Men i år skal det bli andre boller!(27%) 47
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dette blir du feit av
Fem middager under 500 kalorier
Har du gått i kalorifella?

Farlig mat

Først og fremst bør du passe på hva du putter i munnen.

  • Smågodt. Det er like greit å bare styre unna alt som heter søtsaker. For du klarer neppe å bare ta en eller to biter når du først plasserer hele bollen foran deg. Hold det ute av synet, og velg heller sunnere snacks, som fruktbiter. Foretrekker du salte ting, kan du erstatte potetgullet med poprcorn.
  • Kremete supper og stuinger. Det er godt med en varm og fyldig suppe på høsten, men supper og stuinger som er fulle av fløte og ost er også svært kaloririke. Og spiser du en stor hvetebaguette på siden med mye smør, blir selv den sunneste suppen ganske så usunn. - Lag deilige og sunne supper med masse rot- grønnsaker når høstmørket faller på. Inviter gjerne venner og familie, og sett pris på samværet rundt et godt måltid, sier Oppedal Tokheim til DinSide Helse.
  • Stekte grønnsaker. Det er ikke like aktuelt å grille grønnsakene lengre, og det høres kanskje bedre ut med noen stekte varme grønnsaker enn å knaske på rå kalde grønnsaker rett fra kjøleskapet. Husk at kalorimengden kan firedobles når grønnsaker stekes med fløte, ost, smør eller bacon. Tilbered heller på en sunnere måte, ved å bruke litt olje eller rett og slett bare ved å koke grønnsakene.
  • Kalorier i koppen. Det smaker godt med en varm kopp solbærtoddy eller kakao når det blir kaldere ute, men husk dette også inneholder en god del kalorier. Dette gjelder selvfølgelig også alkohol. Gå heller for en god te eller lettøl.
  • Ikke fast-food. - En skikkelig middag med potet, fisk/kjøtt og grønnskaker/salat er både atskillig sunnere og inneholder mest sannsynlig færre kalorier enn det du "spiser i farten",- type muffins, calzone, milkshake og lignende, sier Oppedal Tokheim.
  • Kake og dessert. Varm eplekake hører høsten til. Men her må du være forsiktig! Styr unna skorpen og ta kun en liten porsjon.
Les også:
Nytt triks for å bli tynn
Fy lista du kan blåse i

Bevist på egne vaner

Administrerende direktør Lis Pedersen Strøm i Grete Roede AS har også noen råd:

- Hvis man har for vane å gå opp i vekt på høsten, bør man se på hva man gjør annerledes. Hvis man for eksempel blir mindre aktiv fordi man er mindre ute, går det an finne andre aktiviteter som man liker å gjøre ute, selv om det er kaldere, sier hun til DinSide Helse.

Hvis du ikke er noe utedyr om høsten, anbefaler Pedersen Strøm å se etter aktiviteter som kan friste innendørs, som dansekurs eller svømming med barna.

Eller:

- Fortsett med uteaktivitet, gå eller sykle til jobb. Selv om kulden kommer betyr ikke dette at vi ikke kan være ute - bare kle deg godt nok, er rådet til Oppedal Tokheim, som legger til at man også kan skaffe seg en hobby som ikke inkluderer mat eller har noe med mat å gjøre.

For travel til å trene, liksom? Dårlig unnskyldning!

Forskjell på ukedag og helg

Et annet tips er å skille mellom hverdag og helg.

- Hvis man skal kose seg i hverdagene bør man for eksempel gå for på frisk frukt, fersk te og vanilje kesam, mens i helgene kan man kose seg litt mer. Man bør også huske at uken består av fem hverdager og to helgedager, sier hun, og presiserer at det viktigste er å være bevist på sine egne vaner, sier Pedersen Strøm.

Kilde: Helsenett