Sparebank1 er en av nettbankene som har opplevd svindelforsøk den siste tiden.
Sparebank1 er en av nettbankene som har opplevd svindelforsøk den siste tiden.Vis mer

Unngå å betale nettbank-svindelen selv

Følg avtalen med banken og oppdater datamaskinen, så slipper du å betale for misbruket.

Bruken av nettbank er blitt hverdagskost for nordmenn flest, men i takt med økt bruk opplever norske nettbanker en økning i antallet svindelangrep.

Dette kom frem da Finanstilsynet torsdag la fram sin årlige risiko- og sårbarhetsanalyse for 2011, som viser en økning på 40 prosent i innrapporterte hendelser sammenlignet med 2010.

Men hvem får egentlig det økonomiske ansvaret, om du faktisk blir svindlet gjennom din nettbank?

Svindel på eget ansvar?

Det totale tapet som skyldtes trojaner-angrep i 2011 var 658.000 kroner, som relativt sett er et lite økonomiske tap.

En av trojanerne som DinSide har omtalt tidligere, har fått tilgang til forbrukernes nettbanker, og gjort om på banktransaksjoner og fått pengene sendt andre steder.

Den ondartede programvaren blir installert automatisk ved å trykke på en link i mailen fra det som utgir seg for å være banken din.

Christian Meyer i Norsk Senter for informasjonssikring tror norske nettbanker er sikre nok i utgangspunktet, men at utfordringen i hovedsak ligger hos kundene.

– Mitt inntrykk er at norske banker har vært flinke på sikkerheten. Utfordringene ligger mer på hjemmemaskiner som ikke er oppdatert og brukere som benytter samme passord på flere tjenester, sier Meyer til DinSide.

Vil du at banken skal erstatte eventuelle tap ved svindel, er det derfor viktig at du som kunde sikrer datamaskinen.

– Det er kundens ansvar å sikre datamaskinen mot inntrengere, og har man oppdatert datamaskin med siste versjon av antivirus og programvare har kundene gjort det de skulle, sier Aud Helen Rasmussen, informasjonssjef i DNB.

Rasmussen legger til at ingen DNB-kunder så langt selv har måttet ta ansvar for et tap.

Les også: Dårlig norsk avslører svindlerne

Følg bankens avtalevilkår

Daglig leder Knut Kvalheim i Bankenes standardiseringskontor sier at det i hovedsak er avtalen mellom banken og kunden som definerer hvilke ansvar kunden har i denne sammenhengen.

– Hvis du oppfører deg i tråd med det som står i avtalen, har du tatt ansvar som kunde. Det å bli lurt, som ved å gå på feil nettside eller trykke på en link, er ikke nødvendigvis uaktsomt, sier Kvalheim til DinSide.

Han legger til at det også vil bli brukt skjønn i hvert enkelt tilfelle.

Les også: Disse passordene bør du unngå

Ikke gi bort denne informasjonen

Det som derimot vil regnes som uaktsomhet, er å skrive ned passord og pin-koder for innlogging i nettbanken, eller å låne bort kodebrikke og passord til bekjente.

Slik DinSide har skrevet tidligere, gjelder det samme for bankkort. Blir du frastjålet kort som oppbevares sammen med kode, kan du selv få ansvar for misbruket.

– Og om noen påstår at de ringer kunden fra banken, er det viktig å huske på at banken aldri vil ringe deg for å be om slik informasjon, understreker Kvalheim.

I 2011 ble det innrapportert tap på 3.321.000 kroner som følge av at passord og engangskodekalkulator er stjålet. Ifølge Finanstilsynet var det enkelte, større svindelsaker som gjorde utslag.