Unge shopper parti etter image

Kristelig Folkeparti er mot alt som er gøy. SV vil nekte folk å bestemme selv. FrP står for egoisme. Slik oppfatter unge nordmenn de politiske partiene.


Dette kommer frem i en fersk undersøkelse fra Norges Markedshøyskoles forskningsenhet Folab.

Ung dom

600 Oslo-studenter mellom 19 og 25 år har sagt hva de assosierer med de ulike partiene. Dommen fra første- og andregangsvelgerne er knallhard:

  • Kemneren forbindes med Arbeiderpartiet.
  • Høyre-velgerne går helst i den "fine" operaen.
  • FrP vil egentlig ingenting.
  • SV vil egentlig flå rikingene.
  • KrF står for streng puritanisme.
  • Senterpartistene assosieres med bilen Lada.

    Assosiasjoner er slett ikke overfladiske, ifølge sosiolog og NMH-amanuensis Trond Blindheim, som står bak undersøkelsen. Han har funnet et sterkt mønster i unge folks fornemmelser. De sier nemlig svært mye om hva de mener og gjør.

    Fornemmelse

    Unge er samfunnsbevisste, men har ofte lite peiling på partipolitikk. Derfor fungerer assosiasjoner godt for å avdekke de unges politiske preferanser.

    Trond Blindheim. Vis mer


    - Folk fornemmer ulike ting for ulike produkter eller merkevarer. Det viser seg at slike assosiasjoner ofte også avgjør hvilke partier unge folk sympatiserer med, sier Blindheim.

    Dette kan forklare hvorfor enkelte ved forrige valg var i tvil om de skulle stemme Høyre eller Sosialistisk Venstreparti (SV) - to partier som politisk står milevis fra hverandre.

    Se alle resultatene av undersøkelsen

    Politikk som marked

    Mange unge ser nemlig ikke ideologiene og de klare skillelinjene i politikken. I stedet ser de på partifloraen som et marked.

    - De vurderer partiene på samme måte som de vurderer produkter. Og fornemmelsene er gjerne skapt av hvilke grupper som tradisjonelt stemmer på partiene og - ikke minst - politikernes personlighet, sier Blindheim.

    Personifisering er den mest synlige effekten av markedsvridningen i politikken. Trynefaktoren blir viktigere. Politikerne er avhengig av riktig image.

    Trynetillegg


    - Det blir ekstremt viktig hvilken personlighet toppolitikerne står frem med. For de unge er det avgjørende å kunne identifisere seg med dem, sier Blindheim.

    Denne individualiseringen er tydelig også i andre deler av samfunnet, blant annet på arbeidsmarkedet. Blindheim mener partiene er nødt til å forholde seg til tendensen.


    - De kan hende de klarer det. De fleste ser at populære politikere som Kristin Halvorsen i SV og Carl I. Hagen i Fremskrittspartiet er viktig for partiene sine, sier Trond Blindheim.

    Venstre falt ut av undersøkelsen ved en inkurie. Folab-undersøkelsen er en forundersøkelse. Funnene i denne var så gode at den vil bli fulgt opp med en større og mer omfattende undersøkelse innen samme tema.

    Det er valg til høsten -

    sjekk hva DU mener i DinSides valgtest