SAKENS KJERNE: I Telenor-reklamene forteller de deg at 4G er et "raskere nett". Men sannheten er at 3G kan være raskere.  Foto: Youtube.com/user/TelenorNorway
SAKENS KJERNE: I Telenor-reklamene forteller de deg at 4G er et "raskere nett". Men sannheten er at 3G kan være raskere. Foto: Youtube.com/user/TelenorNorwayVis mer

Undersøker om 4G-reklamene er ulovlige

One Call mener Telenor struper alle til under 3G-fart.

"4G betyr at du kan surfe opptil ti ganger raskere!"

Denne påstanden har Telenor kommet med i blant annet TV-reklamer. I et brev fra Kvale Advokatfirma, skrevet på vegne av One Call, går operatøren i strupen på denne 4G-markedsføringen.

"I realiteten struper Telenor alle sine kunder til hastigheter under eksisterende 3G-nivåer" skriver One Call til Forbrukerombudet.

"Anslagsvis 90 prosent av kundene strupes på nivåer som i forhold til både nåværende 3G, og selvsagt 4G, er bemerkelsesverdig lave. Dette helt sentrale faktum unnlater Telenor konsekvent å informere om i markedsføringen, selv om denne nærmest utelukkende dreier seg om datahastighet."

Les også: I år skal du få 4G på T-banen

– Kan reklamene derfor være ulovlige? undrer One Call.

Det skal Forbrukerombudet nå finne ut av.

Ombudet krever svar

Som DinSide skrev før jul, struper 4G-operatørene Telenor, Netcom, djuice og Talkmore kundenes 4G-hastigheter. For eksempel kan du bare surfe med 10 megabit per sekund (Mbps) på Telenors billigste abonnementer, en hastighet du også får med 3G.

Les mer: Dette må du betale for å få raskere 4G har de ulike operatørene

Kun det dyreste abonnementet til 599 kroner i måneden tilbyr 40 Mbps. Også denne hastigheten er mulig å få på et nytt 3G-nett – det skriver Telenor selv på sine nettsider. Derfor mener One Call ingen Telenor-kunder får skikkelig 4G-fart, og at deres 3G-kunder i snitt surfer raskere enn Telenors 4G-kunder.

3G-farten til One Call er ifølge dem selv maks 21,6 Mbps, og den er lik for alle. One Call har foreløpig ikke 4G.

"RASKERE ENN BREDBÅND": Også Netcom har fått brev fra Forbrukerombudet. På nettsidene sine reklamerer operatøren med mobilfart høyere enn i veggen, uten å opplyse om at dette kun gjelder enkelte abonnomenter. Foto: Netcom.no Vis mer


Forbrukerombudet krever nå svar fra operatørene om hvordan de forholder seg til 4G i reklamene sine. Bakgrunnen er ikke bare klagen fra One Call, men også klager fra kunder som har blitt overrasket over operatørenes struping.

"Hva er 4G?"

Telenor, Chess og Netcom har alle fått brev om 4G-markedsføringen sin, med en rekke spørsmål ombudet krever svar på.

I brevet til Telenor spør ombudet blant annet:

  • "Vil man i praksis få høyere hastigheter med 4G strupet til 10 Mbps enn man får i dagens 3G-nett (...)?"
  • "Hva mener Telenor formidles når man bruker begreper som «4G-fart»? (...)"
  • "Har Telenor oversikt over faktisk oppnådd hastighet ved bruk av mobildata for abonnentene, og har Telenor planer om å opplyse om gjennomsnittshastigheter eller andre hastighetsopplysninger i stedet for eller i tillegg til makshastighet/«opptil»-hastighet i Mbps? (...)"
På jakt etter ny 4G-mobil? Her finner du alle våre mobiltester!

Chess hevder å ikke strupe noen abonnenter, og oppgir 80 Mbps som sin maksfart. Men ombudet vil blant annet vite om denne hastigheten er realistisk, derfor har også Chess fått et brev. Forbrukerombudet har sagt at de også vil sjekke de faktisk hastighetene kunden får, for å se om hastighetene operatørene oppgir er realistiske.

Kan være ulovlig

Etter å ha mottatt svar, skal ombudet se på om 4G-markedsføringen fra operatørene kan bryte markedsføringsloven. Reklame som gir inntrykk av å gi deg mer enn du får, for eksempel 4G-fart uten at du får det, er et klassisk brudd på denne loven.

80 MBPS: Chess sier de ikke struper hastigheten på noen av sine abonnementer. Men Forbrukerombudet vil fortsatt blant annet vite om hastigheter på opptil 80 Mbps, slik Chess lover på nettsidene, er realistisk. Foto: Chess.no Vis mer


I så fall må reklamene endres, for eksempel ved at operatørene opplyser om begrensningene.

– Man har en forventning til at når operatøren sier 4G, skal det være mye kjappere enn ellers. Så spørsmålet er om det er det, og hvor høy hastigheten skal være før man kan kalle noe 4G, sa forbrukerombud Gry Nergård til DinSide før jul.

One Call påpeker at ombudet setter klare krav til opplysning av begrenset datamengde, men tilsynelatende ikke datahastighet.

Telenor: "Ikke bare fart"

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor vil ikke svare på direkte spørsmål fra DinSide før de har svart Forbrukerombudet. Men i en e-post deler han noe av Telenors tanker rundt 4G.

MER ENN FART: Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor mener 4G handler om mer enn ren surfefart. Foto: TELENOR Vis mer


Selv om 4G-reklamene til Telenor utelukkende dreier seg om raskere hastigheter, for eksempel ved å vise en tiltrekkende kvinne i en racerbil, mener Krokan dette ikke er hele poenget.

"Det er viktig å påpeke at 4G gir både mulighet for høyere hastigheter og raskere svartider. Det er altså ikke kun høyere hastighet som er blant fordelene" skriver Krokan til DinSide.

Svartid betyr tiden det tar før mobilen din og internettserveren begynner å utveksle data. Og informasjon rundt hastighetene, som at bare noen få 4G-kunder får den høyeste farten, mener han blir godt nok forklart. Selv om det ikke kommer frem i noen av Telenors reklamer.

"For alle abonnementene er det tydelig hvilken makshastighet som gjelder, og dette er informasjon som Telenor ønsker skal være tydelig" skriver Krokan.

Derfor hevdet Apple at iPad hadde 4G i Norge da det ikke var sant

4G-surfere sponser mobilnettet

Informasjonssjefen innrømmer at Telenor kan levere opptil 42 Mbps i 3G-nettet sitt, noe som på papiret er raskere enn 40 Mbps, som de heldigste 4G-kundene blir strupet ned til. Men Krokan mener svært få har behov for noe mer enn 10 Mbps uansett.

"Opptil 10 Mbps er så gode hastigheter på en mobiltelefon at det sjelden vil være tjenester som vil kunne oppleves bedre med høyere hastigheter. Eksempelvis er nett-TV i HD som regel 3 til 5 Mbps" skriver han.

Krokan mener videre at stabiliteten og svartiden gir en bedre surfeopplevelse på et 10 Mbps raskt 4G-nett enn et like raskt 3G-nett. Kundene blir strupet til de bestemte hastighetene uansett om de bruker 3G eller 4G.

Opplyser Telenor godt nok om 4G-begrensningene?

(Avsluttet)
Nei(92%) 1071
Ja(8%) 88
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


"Vi skiller på hastighet i abonnementene fordi vi ønsker å imøtese ulike kundebehov. De som surfer lite, har ikke behov for full 4G-fres. Samtidig ønsker vi at de kundene som har mest krevende bruk, skal ha muligheten til å sikre seg høyeste hastighet og kapasitet. Vi differensierer også for å finansiere fremtidig utbygging og sikre at vi har det beste mobilnettet i Norge" skriver Krokan.

Netcom har innrømmet overfor DinSide at de ikke har noen minstekrav for hva som kan kalles 4G.

– Nei, vi har ikke uttalt noen. Men du skal forvente 10 Mbps med 4G, og oppleve mer om du kjøper noe utover dette, sa kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i Netcom.