SLÅR HARDT: Fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet tolererer ikke at Netcom ringer Nextgentel-kunder som har reservert seg mot telefonsalg.  Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet
SLÅR HARDT: Fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet tolererer ikke at Netcom ringer Nextgentel-kunder som har reservert seg mot telefonsalg. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/ForbrukerombudetVis mer

Ulovlig telefonsalg fra Netcom

Ringte Nextgentels kunder og lot som de var deres egne.

Siden slutten av mai har Forbrukerombudet mottatt nærmere 40 klager på telefonsalg fra Netcom.

De som klager er alle NextGenTel-kunder, som har reservert seg mot telefonsalg.

Nå kan det bli slutt på telefonselgere med skjult telefonnummer

- Så hvorfor ringer dere? har flere av dem spurt selgerne.

- Fordi vi allerede har et kundeforhold, har selgerne svart.

Grunnen er at Netcom og NextGenTel er heleid av TeliaSonera, og Netcom mener dermed å ha et kundeforhold til alle Nextgentel-kunder.

Strider mot loven

- Det stemmer ikke, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til DinSide.

SLUTTER: Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom lover at de slutter å ringe NextGenTel-kunder som har reservert seg mot telefonsalg. Foto: Netcom Vis mer


Markedsføringsloven åpner for at man kan drive telefonsalg mot egne kunder, til tross for at de har reservert seg mot slikt salg. Det kalles "eksisterende kundeforhold". Men da må de som ringes faktisk være kunder, og ikke bare kunder av et annet selskap i samme konsern, slik tilfelle er her.

Forbrukerombudet mener derfor at Netcom driver ulovlig telefonsalg som bryter med markedsføringsloven. Og det langt fra første gang selskaper ringer folk som har reservert seg, med begrunnelsen "eksisterende kundeforhold".

Gir du én gave har de deg på kroken - men de har ikke lov til å ringe deg.

- Slikt slår vi hardt ned på. Unntakene i loven må tolkes strengt, og de som har reservert seg må få reservasjonen respektert. Om ikke, får vi en uthuling av denne beskyttelsen, mener Skjelbostad i ombudet.

Avslutter salget

"Netcom og NextGenTel er begge del av TeliaSonera-gruppen. Vi ønsket å opplyse Nextgentel sine kunder om dette, og muligheten for å dra nytte av Netcoms produkter og tilbud", skriver kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom i en epost til DinSide.

Denne ideen liker altså Forbrukerombudet svært dårlig.

I et brev til Netcom ber de telegiganten om å avslutte salget umiddelbart. Netcom gjør som Forbrukerombudet sier, og lover å aldri mer ringe NextGenTel-kunder som har reservert seg mot telefonsalg.

Har du reservert deg mot telefonsalg? (Avsluttet)
Ja, men det hjelper lite(47%) 753
Ja, og det hjelper(44%) 719
Nei(9%) 147
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


"Netcom har i brev til Forbukerombudet gjort det klart at vi stiller oss bak ombudets bekymringer i forhold til reservasjonsretten", bekrefter Vederhus.

Har du reservert deg mot telefonselgere på Finn? Det er ikke sikkert det hjelper

Slik beskytter du deg

Vil du bli kvitt telefonsalg for godt, bør du gjøre følgende:

  • Registrer deg i Reservasjonsregisteret. Det har nesten to millioner nordmenn gjort allerede.
  • Husk å registrere deg med telefonnummeret ditt for å være sikker på at telefonlistene til selgerne får med seg reservasjonen. Ifølge Forbrukerombudet er det bare rundt 320.000 som har gjort dette.
  • Vil du unngå telefoner fra veldedige organisasjoner, må du huke av ved "Jeg vil også reservere meg mot markedsføring fra frivillige organisasjoner".
  • Om en selger ringer deg tross for reservasjon, og hevder de har et kundeforhold med deg, kan du be dem om å ikke ringe deg igjen.
  • Får du likevel telefoner, kan du klage inn selgerne til Forbrukerombudet ved hjelp av dette skjemaet.

Syv av ti blir oppringt av selgere til tross for reservasjon