<B>IKKE GRATIS: </B>Slik ser kampanjen ut på HomeNet sine nettsider. Her vil selskapet endre annonsen, mens de bare vurderer å endre de mindre annonseformatene.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
IKKE GRATIS: Slik ser kampanjen ut på HomeNet sine nettsider. Her vil selskapet endre annonsen, mens de bare vurderer å endre de mindre annonseformatene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

- Ulovlig reklame fra HomeNet

«Få (nesten) gratis bredbånd» betød slettes ikke gratis bredbånd.

På blant annet Blogg.no har selskapet HomeNet reklamert for bredbåndet sitt. Annonsen lyder: «Få (nesten) gratis bredbånd ut 2014».

- Men det er langt fra hele sannheten, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dinside.

Du binder deg for 12 måneder, og må betale vanlig månedspris i 2015. Når Dinside går til bestillingen får vi oppgitt 2.312 kroner som total minstepris.

Forbrukerombudet anser derfor reklamen som ulovlig.

LES OGSÅ: Canal Digital får reklamekjeft igjen – forstår ikke hvorfor TV-tilbyderen nekter å fortelle deg sannheten

Risikerer mulkt

«Vi ber om at dere endrer markedsføringen i tråd med våre standpunkter umiddelbart» skriver ombudet i et brev til HomeNet. Og gjør de ikke som ombudet sier, kan det bli aktuelt med tvangsmulkt.

Markedsføringsloven forbyr reklame som villeder kundene. For eksempel å hevde at noe er gratis, når det ikke er det. Annonsen inneholder heller ingen detaljer om hvor mye kundene faktisk må betale for å benytte seg av tilbudet, slik ombudet gang på gang har krevd i liknende saker.

PÅ BLOGGESIDER: Slike annonser lå blant annet på Blogg.no. Forbrukerombudet krever at de endres, men HomeNet vil ikke love noe. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Er du overrasket over at selskaper fortsatt ikke klarer å følge dette kravet?

- Både ja og nei. Ja, fordi det er ganske enkelt. Nei, fordi det er stor konkurranse. Man kan bli fristet til å framstille tilbudene som så billige som mulig, svarer Nergård i Forbrukerombrudet.

Har du blitt utsatt for skjult, ulovlig reklame på sosiale medier?

Ikke enig med ombudet

At annonsen lå på Blogg.no, med et ungt publikum, samt at nettsidene til HomeNet ikke gjorde det klart nok hva tilbudet egentlig gikk ut på, gjør at ombudet ser ekstra alvorlig på saken.

Men HomeNet står på sitt. De mener det var riktig å ikke opplyse om totalpris og bindingstid i «gratis»-annonsen.

- Dette er praktisk talt umulig på små flater. Vi har derfor valgt å ha all info inne på vår side, forteller markedssjef Hege Bekkevold-Andersen i HomeNet til Dinside.

Hun mener skriften om bindingstider og totalpriser ville blitt for liten, slik at forbrukeren er tjent med å heller få opp dette etter å ha klikket på annonsen. Men Forbrukerombudet er, og har lenge vært, helt klare på at dette ikke er godt nok.

LES OGSÅ: OneCall får kalle seg «like bra» – selv om de mangler 4G

Er det greit å utelate viktig info om man får vite det etter å ha klikket på annonsen?

(Avsluttet)
Nei(91%) 1954
Ja(9%) 199
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Lover ikke endring

Går du til bestilling av tilbudet hos HomeNet.no, må du trykke på «Vis abonnementsdetaljer» for å se hva du faktisk takker ja til. Og boksen som viser hva du bestiller lister opp en rekke «kroner 0», kun med porto på 120 kroner, som likevel summeres til 2.312 kroner.

- Dette vil vi se på, lover Bekkevold-Andersen til Dinside.

Men at de vil endre alle annonsene sine, kunne ikke Bekke love da vi snakket med henne. De vil nemlig «gjerne sette spørsmålstegn» ved Forbrukerombudets holdning til nettannonser, og går nå inn i en dialog. Til tross for at ombudet overhodet ikke inviterer til noen dialog, men krever annonsene endret umiddelbart.

- Hva som kommer ut av denne dialogen, må vi bare avvente og se, avslutter markedssjefen.

OPPDATERING: HomeNet hadde tirsdag ettermiddag endret annonsene på nettsiden sin, og vil også endre annonsene på andre nettsteder. De reklamerer ikke lenger for «(nesten) gratis bredbånd», men «Vårt beste bredbåndstilbud noensinne». Bindingstider og totalpriser kommer også fram.