<b>KAN VÆRE ULOVLIG: </b>Når du bytter til NorgesEnergi hos Elkjøp og Lefdal, må du også kjøpe forsikringsproduktet Norgespakken. Forbrukerombudet mener kundene selv må få ta stilling til dette.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / FORBRUKEROMBUDET
KAN VÆRE ULOVLIG: Når du bytter til NorgesEnergi hos Elkjøp og Lefdal, må du også kjøpe forsikringsproduktet Norgespakken. Forbrukerombudet mener kundene selv må få ta stilling til dette. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / FORBRUKEROMBUDETVis mer

Ulovlig å legge ved tilleggsprodukter uten å spørre

NorgesEnergi solgte strøm med forsikring på Elkjøp. Det kan bryte oppdatert lov.

«Kutt strømutgiftene og få ekstra gode priser».

Slik reklamerer NorgesEnergi på Elkjøp og Lefdal. Ved å bytte strømleverandør til NorgesEnergi samtidig som du handler i butikkene, får du 500 kroner rabatt og det som skal være et godt tilbud på strøm.

Det er bare ett problem: I tillegg til nytt strømabonnement får du også produktet Norgespakken. Dette er en slags forsikring som skal gi deg «en ekstra trygghet i hverdagen og i utsatte perioder» for 2,50 kroner dagen.

Informasjonsmateriellet opplyser om dette. Men kundene kan hverken takke ja eller nei til tilleggsproduktet. Og det er dette som kan bryte loven.

LES OGSÅ: Elkjøp skal slutte med skjulte, kjøpte kundeomtaler på nettsidene sine

IKKE GODT NOK: I brosjyren på Elkjøp forteller NorgesEnergi at du kan avslutte Norgespakken ved å ta kontakt med dem. Men de gir deg ikke muligheten til å ikke kjøpe produktet. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Du har krav på valg

I vår ble EUs forbrukerdirektiv innført i Norge, som førte til vår nye angrerettlov. Men det førte også til en rekke mindre endringer i en rekke andre norske forbrukerlover. Blant annet markedsføringsloven, hvor det nå står:

«Før en avtale blir inngått, skal den næringsdrivende innhente forbrukerens uttrykkelige samtykke til enhver betaling utover vederlaget for hovedytelsen.»

Det betyr blant annet at det er ulovlig med ferdig avkryssede bokser som «Ja takk, jeg ønsker forsikring på dette produktet» i en nettbutikk.

Eller, ifølge Forbrukerombudet: Å inkludere tilleggsproduktet Norgespakken i strømavtalen med NorgesEnergi, om ikke forbrukeren selv må ta stilling til hvorvidt hun ønsker det.

«Ut fra materialet og informasjonen vi har tilgjengelig, kan vi ikke se at NorgesEnergi oppfyller dette kravet» skriver Forbrukerombudet i et brev til strømleverandøren, og ber dem redegjøre for sin praksis.

Har du opplevd å få tilleggsprodukter du ikke kunne takke nei til?

(Avsluttet)
Ja(67%) 417
Nei(33%) 206
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Vurderer å ta saken videre

Det er selvfølgelig ikke ulovlig med pakketilbud. Det som er ulovlig er å gjøre dette uten å «innhente forbrukerens uttrykkelige samtykke». Forbrukerombudet mener altså at Elkjøp- og Lefdal-kundene for eksempel må krysse av for å bekrefte at de faktisk ønsker Norgespakken i tillegg til selve strømavtalen.

Ikke nødvendigvis for at du kan inngå avtalen uten ekstraproduktet, men så du har bekreftet at du forstår hva det innebærer.

- Vi vil snart konkludere. Om vi enten svinger til høyre og mener ombudet har rett, eller går en runde på innholdet og forståelse av den nye lovteksten, sier administrerende direktør Gunnar Norheim i NorgesEnergi til Dinside.

Han ser på saken som en prinsippsak, og utelukker ikke å ta den videre til Markedsrådet. Men de har ennå ikke bestemt seg, og utsatt svarfristen til Forbrukerombudet.

LES OGSÅ: Er det noen vits i å betale tusen kroner for Elkjøps TV-klargjøring?

GLAD FOR NYHETEN: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet er glad for at loven nå presiserer hva som er ulovlig. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Gjelder utlandet også

Å ta betalt for ekstraprodukter forbrukeren ikke klart og tydelig har sagt ja til, har blitt ansett som ulovlig av Forbrukerombudet også tidligere. Men den nye markedsføringsloven gjør det tindrende klart at slikt ikke skal forekomme.

- Og hvor ofte skjer det, egentlig?

- Vi har sett det endel på fly, reiser og den type ting. Men det har blitt mindre, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Dinside.

Han er likevel glad for presiseringen. Og glad for at dette nå gjelder hele EØS-området, da lovverket nå er det samme i alle disse landene.

Om du opplever slikt fra en utenlandsk nettbutikk, kan du derfor klage til Forbrukerombudet som tar saken videre til myndighetene i det aktuelle landet.

Og har du fått med deg ekstraprodukter på grunn av slik praksis, er loven klar: Du skal ikke betale for det uønskede ekstraproduktet om du ikke ønsket å få det med.

LES OGSÅ: Vi har sjekket hvor trygt det er å handle fra DealExtreme.com