Vis mer

"Uforpliktende" tilbud kan gi inkassobråk

Mottar du regninger du er uenig i, må du selv rydde opp.

Hvis du mottar regninger som du mener du ikke skal ha, må du selv ta kontakt med firmaet som krever betaling. Hvis ikke risikerer du inkassokostnader og mulige betalingsanmerkninger, sier Forbrukerombudet.

I markedsføringsloven er det et forbud mot negativt salg. Det vil si å kreve betaling for varer eller tjenester uten at det er inngått en avtale om det. Dessverre er det likevel hvert år et stort antall forbrukere som får krav fra næringsdrivende uten at det er gjort noen form for avtale om dette på forhånd.

Får mange klager

Forbrukerombudet får også mange klager fra forbrukere som har blitt kontaktet av blant annet telefonselgere og standsselgere og takket ja til en gratis produktprøve eller et annet "uforpliktende" tilbud. Når forbrukerne i ettertid blir ønsket velkommen som abonnenter og blir bedt om å betale et beløp, har de blitt utsatt for et negativt salg. Dette er ikke lov, men det forekommer likevel.


Hvor langt kan inkassoselskapene gå? Her får du svaret

Vær på vakt mot dette

Hvis du har fått regninger og/eller inkassokrav uten at du aner hvor det kommer fra, bør du være på vakt. Det bør du også være hvis kravet kommer fra firmaet som lovet deg en gratis prøve eller gave.

Inkassobransjen spår at over 800.000 nordmenn vil få et inkassokrav mot seg i løpet av året. Bransjen anbefaler folk til ikke å fortrenge kravene som kommer, og dette er Forbrukerombudet enig i.

Forbrukerombudet vil i tillegg anbefale folk å undersøke om inkassokravet bygger på en abtale du faktisk har inngått. Hvis kravet er urettmessig, har du ikke plikt til å betale det. Hvis det oppstår en uenighet, er det firmaet som har sendt deg kravet, som forplikter å dokumentere at varen eller tjenesten er bestilt.

Inkassobyråene må skjerpe seg

Postordre og abonnementsalg

Inkassobransjen opplyser om at det spesielt er krav knyttet til blant annet postordre og diverse abonnementer som skaper problemer for mange. Forbrukerombudets erfaring er at negativt salg er utbredt i disse bransjene. Derfor bør du være ekstra på vakt hvis inkassoselskapet hevder at kravet har grunnlag i en avtale med slike næringsdrivende.

Vær på vakt mot telefonsalg - hør lydklippet der de lurer deg

Protester!

Hvis du mottar betalings- eller inkassokrav for en vare eller tjeneste du ikke har inngått avtale om, bør du snarest mulig protestere på kravet via e-post eller brev til selskapet som krever betaling. Hvis selskapet hevder det er inngått en avtale om kjøp, er det de som må bevise det. Ved negativt salg er det Forbrukerombudets vurdering at forbrukeren heller ikke har plikt til å sende tilbake produktet de har mottatt.