Tynne kvinner mister barnet

Undervektige kvinner har 72 prosent høyere risiko for å miste barnet i løpet av graviditetens tre første måneder.

Det er ingen grunn til å sloss mot kiloene under et svangerskap. For nå viser en ny studie at risikoen for å spontantabortere er større hos tynne kvinner, enn normalvektige. Risikoen kan reduseres betraktelig ved å begynne å spise riktig mat og ta vitaminer, skriver Independent.

Det er forskere ved London School of Hygiene and Tropical Medicine, som forhørte 603 britiske kvinner mellom 18 og 55 år, som hadde spontanabortert i løpet av svangerskapets tre første måneder. De hadde en BMI på under 18,5. BMI mellom 20-25 regnes som normal vekt.

Regn ut din kroppsmasseindeks her:

Informasjon om livsstilen deres ble sammenliknet med data fra over 6000 andre kvinner som hadde vært gjennom et svangerskap som varte lengre enn 12 uker. Forskerne tok i betraktning andre risikofaktorer for spontanabort, som alder og alkoholinntak, og fant flere overraskende funn.

Halvert risiko
Det ene var at undervektige kvinner hadde 72 prosent økt risiko for å spontanabortere i første trisemester. Kvinner som tok vitamintilskudd i begynnelsen av svangerskapet reduserte derimot risikoen med omkring 50 prosent.

Dette gjaldt spesielt for kvinnene som tok tilskudd av folat, jern eller en multivitaminpille. Daglig inntak av frukt og grønnsaker førte også til en halvert risiko for å spontanabortere. Sjokolade viste seg også å ha en viss fordel.

Her er 10 råd for et sunt svangerskap:

- Disse opplysningene var nye for meg og er interessante. Kilden er seriøs, sier gynekolog Peer Høvik i Lommelegen, som har kommentert studien. Han legger til ytterligere risikofaktorer som tidligere aborter, infertilitet og sykdom hos mor.

Riktig matvalg
Gravide har mye å hente, både for seg selv og barnet sitt, ved å spise sammensatt kost, ifølge Ernæringsfysiolog cand. Scient Gunn Helene Arsky.

- Et stabilt blodsukker er viktig for gravide. Grove kornprodukter som firkorn gjør underverker, gjerne med litt oppskåret frukt, frisk eller tørket, litt nøtter og mager melk, gjerne tilsatt vitamin D. Antioksidanter er også vesentlig. Det henter man fra frisk frukt, grønnsaker, bær og juice. Og ikke overspis under graviditeten. Maten trenger ikke være dobbelt så kaloririk, tvert i mot, men den kan gjerne være dobbelt så sunn, sier hun.

Arsky legger til at det er viktig med et kosttilskudd med folat daglig.

- Pass også på å ta tran eller annet tilskudd med vitamin D og omega-3-fettsyrer. Gravide bør også spise frokost. Gjerne grovt brød, pumpernickel eller grovt knekkebrød, som gir jern og fiber.

Flere spørsmål om graviditet? Les mer på Lommelegen:

 

Mozon.no, 05.12.2006