Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Tykk av stress

Blir du ikke kvitt magefettet? Det kan være fordi du stresser for mye.

Forskere mener det er appetitthormonet neuorpeptid Y (NPY) som har skylda. Trøsten er at de også tror de kan få kontroll over det en gang i framtida, ifølge Houston Chronicle.

Studier på mus har nemlig vist at gjentatt stress, sammen med et kosthold som inneholder mye fett og sukker, øker utskillelsen av appetitthormonet. Dermed danner det seg ei fin, lita pølse av fett i mageområdet, ifølge forskerne fra Georgetown University.

Ved å manipulere hormonnivået kan de derimot få fettet til å forsvinne fra områder der det ikke er ønskelig, og øke fettnivået på steder der det er ønskelig, skriver forskerne i tidsskriftet Nature Medicine.

Har du mye magefett, er du ekstra utsatt for helseproblemer. Sjekk her om du holder du mål:

Ble kraftig overvektige
Musene i studien ble delt i fire grupper. To av gruppene fikk en vanlig diett, mens to fikk en diett som inneholdt mye fett og sukker.

Deretter ble én gruppe fra hver diett utsatt for ulike stressituasjoner. For musene på vanlig diett spilte det ingen rolle om de var stresset eller ikke. Og om det hadde noen effekt, var det i så fall at de veide mindre, ifølge Dr. Zofia Zukowska som står bak studien.

Men blant musene på "fast food"-diett la de stressede musene på seg dobbelt så mye på magen de første to ukene som musene som ikke var stresset. I løpet av tre måneder hadde de blitt kraftig overvektige.

Er du mann? Da kan også noe så uskyldig som skrulokk også øke vekta di:

Vil ha sukker og fett
Lege Sofie Hexeberg ved Fedon Lindbergs klinikk påpeker at resultater fra dyrestudier aldri kan overføres direkte til mennesker.

- Det er imidlertid tidligere vist at NPY øker når kortisol (kroppens stresshormon red.adm) øker, og begge utløses ved kronisk stress. Det er velkjent at kortisol blant annet fører til økt lyst på karbohydratrik mat - gjerne i kombinasjon med fett, forklarer hun.

Både kortisol og høyt sukkerinntak kan føre til redusert fettforbrenning, økt magefett, økt blodsukker og insulinresistens. En kombinasjon av høyt sukkerinntak og stress øker derfor tendensen til å danne magefett, ifølge legen.

Jo mer du bekymrer deg for vekta, jo større fare er det for at du legger på deg:

Ullevål testet medisin
- Dersom man skal unngå denne situasjonen, bør man ha et relativt lavt inntak av sukker og stivelse. Dessuten bør man gjennomgå sin egen livssituasjon og finne løsninger som kan redusere stressnivået, anbefaler Hexeberg.

Klinikk for forebyggende medisin ved Ullevål Universitetssykehus har testet en medisin som blokkerer NPY i hjernen.

- Den hadde liten effekt på vekta, men det finnes mange former for NPY-reseptorer, og man vet lite om hvilke typer som er viktigst, ifølge overlege ved klinikken Serena Tonstad.