Tygg deg røykfri i 2001

Ny Nicotinell nikotintyggegummi, fra Novartis.

Å stumpe røyken er noe av det viktigste du kan gjøre for egen helse. Kanskje du har prøvd før? Nå har du større sjanser for å lykkes neste gang du forsøker. Nå lanserer Novartis en ny og mye bedre nikotintyggegummi. Nye Nicotinell® nikotintyggegummi har et sprøtt overtrekk som smaker like godt og som ser ut en vanlig tyggegummi. Nicotinell® er et hjelpemiddel ved røykeavvenning og mot nikotinabstinens i røykfrie perioder.

Mange har prøvd å prøvd å stumpe røyken, men ikke alle har klart å legge bort røyken for godt. Det er mange årsaker til at man ikke klarer å slutte å røyke. Motivasjon er viktig, men det er like viktig å gjøre det på rett måte. Mange opplever nikotinabstinens dersom de slutter for brått. Kroppen krever gradvis nikotinavvenning.

Medisinsk forskning viser at det er helt avgjørende for en vellykket behandling at medisinen aksepteres av brukeren. Med aksept mener man smak, konsistens, klebrighet og mykhet. Dersom produktet føles godt i munnen, vil brukeren ha lettere for å ta medisinen og gjennomføre behandlingen da den forbindes med noe positivt.

Derfor har Novartis forbedret Nicotinell til et tyggegummi som smaker og føles som et helt vanlig tyggegummi. Den gamle Nicotinell, samt andre nikotintyggegummier hadde ikke et knasende overtrekk og var hard å tygge.

Nicotinell Røykesluttprogram
På Nicotinells interaktive nettside kan man utforme sitt eget spesielle røykestoppprogram som er utviklet av erfarne psykologer. Programmet inneholder din egen røykestoppkalender som man kan laste ned, din egen desktop-kamerat som hjelper deg å slutte å røyke, samt en kalkulator der du regner ut hvor mye du sparer ved å slutte å røyke. Dette er et skreddersydd røykesluttprogram som gir deg påminnelser i rett tid, og nyttige råd og vink som kan hjelpe deg gjennom den kritiske tre måneder lange prosessen med å slutte å røyke. Sjekk

7 grunnregler for røykestopp

  1. Bestem deg for en sluttdato 2 til 3 uker inn i fremtiden. (For eksempel 1. januar)
  2. Forbered deg grundig- Legg opp din strategi for hvordan du vil bryte røykevanen. F.eks. Unngå risikosituasjoner som du vet gir deg røykesug den første tiden.
  3. Gjør røykestoppen til ditt viktigste prosjekt noen uker fremover
  4. Søk støtte og råd hos dine nærmeste
  5. Vurder om du skal bruke et nikotinpreparat. Dersom du er nikotinavhengig vil du kunne ha god hjelp av plaster eller tyggegummi. Spør apoteket eller legen din til råds.
  6. Gi deg små belønninger for å stoppe. Gjerne hver dag.
  7. En sigarett er som regel nok til å sprekke. Husk, det er spesielt når du er i festlig lag. Vær derfor forsiktig med alkohol den første tiden etter røykeslutt.
For ytterligere informasjon, kontakt

Novartis Norge AS
Merkevaresjef OTC/H&FF Stig Sandøy
Tel: 23052093
Mob: 91710715