Tvil om ”gode” karbohydrater

Engelske ernæringsfysiologer tviler på forskning som viser at mindre ”dårlige” karbohydrater gjør deg slank er god nok.

Ernæringsfysiologene kommenterer amerikansk forskning presentert i tidsskriftet Lancet som viser at en diett med lav glykemisk indeks (GI) kan være nyttig.

Mat med lav GI-verdi holder blodsukkeret stabilt og fjerner toppene og bunnene som kan føre til at man får lyst på snacks.

Men ekspertene fra British Dietetic Association sier kalorikutt fremdeles er nøkkelen til vekttap.

Den amerikanske forskergruppen, som gjorde undersøkelsene på rotter, planlegger nå en 18 måneder lang studie på mennesker.

De sier dietten, som de kaller ”Atkins alternativet” fører til vekttap, reduserer kroppsfettet og reduserer risikoen for diabetes og hjertesykdommer hos dyr.

Folk som går på den tradisjonelle Atkins-dietten blir rådet til å kutte ut alle typer karbohydrater.

Men et kosthold med lav GI åpner for matvarer som grønnsaker, frukt og helkornbrød.

Matvarer med høy GI - som hvitt brød, poteter og noen frokostblandinger - fører til en rask økning i blodsukkeret.

Det har vært indikasjoner på at et kosthold med lav GI kan være gunstig, men det er ikke klart om dette har med andre aspekter av kostholdet å gjøre - som fiber eller kaloriinntaket.

De amerikanske forskerne matet to grupper rotter med opptil 69 prosent karbohydrater.

Men, en gruppe på 11 rotter fikk karbohydrater med høy GI, mens 10 ble gitt karbohydrater med lav GI.

Etter 18 uker ble dyrene undersøkt.

Da fant gruppen ut at de som spise karbohydrater med høy GI hadde 71 prosent mer kroppsfett og 8 prosent mindre ren kroppsmasse enn gruppen som spiste karbodydrater med lav GI.

I tillegg hadde høy-GI-gruppen fettet konsentrert rundt midten av kroppen. For mennesker er denne eple-formen en kjent risikofaktor for hjertesykdom.

De hadde også høyere nivåer av en type fett i blodet som også øker risikoen for hjerteproblemer.

Rottene fikk også forandringer som for mennesker tyder på økt risiko for diabetes.

I et annet eksperiment ble 24 mus satt på en lav- eller høy GI-diett.

Etter 9 uker hadde gruppen på høy GI 93 prosent mer kroppsfett enn musene på dietten med lav GI.

- Studien viser at vi trenger en stor studie av mennesker på lav GI-diett, sier David Ludwig, som ledet gruppen ved Children's Hospital i Boston.

- Det studien viser oss er at glykemisk indeks er en uavhengig faktor som kan ha dramatisk effekt på store kroniske sykdommer som overvekt, diabetes og hjertesykdommer.

- Dette er den første studien som indentifiserer glykemisk indeks som en aktiv faktor i kostholdet.

- Atkins-dietten prøver å kvitte seg med alle karbohydrater, noe vi mener er ekstremt.

- Du trenger ikke gå gjennom så mye hvis du følger med på den glykemiske indeksen på matvarene.

Men Ursula Arens, som er ernæringsfysiolog og talskvinner for den engelske slankeforeningen, forteller BBC News Online at hun ikke er overbevist om at resultatene i denne studien kan overføres til mennesker.

Hun mener GI-tabeller ikke bør være det eneste man tenker på når man slanker seg.

- Hvis du holder deg til matvarer med lav GI kan du spise masse iskrem, men må ligge unna bananer og ris.

- Det er mange i Kina og Japan som spiser masse ris hver dag, og ikke er overvektige.

- Glykemisk indeks kan kanskje spille en liten rolle, men det er ikke mulig å komme fra at å spise færre kalorier enn det du forbrenner er det som skal til for å gå ned i vekt.

 

Mozon.no, 31.08.2004