TV-slaver glemmer skolen

Barn og unge som ser mye på TV, får dårligere karakterer på skolen enn andre barn.

Barn som ser TV på hverdagene, gjør det ofte dårligere på skolen enn barn som ikke ser på TV i løpet av uken, viser en amerikansk studie, som er publisert i Pediatrics.

Men TV-en er ikke bare dårlig. Faktisk kan TV-programmer ha en smertestillende effekt på barn.

Mindre enn en time
Ikke overraskende, var det barn som så på serier og filmer med 18-årsgrense, eller med det amerikanske merkingssystemet R, som gjorde det dårligst.

- Foreldre bør begrense barnas tilgang til TV i løpet av uken, når det er skole dagen etter. Studiefunnene antyder at vi bør begrense TV-titting til mindre enn en time per dag på hverdager, sier forskningsforfatter Iman Sharif ved Albert Einstein College of Medicine i New York, til Mozon.

Forskerne undersøkte både TV- og TV-spillbruk blant over 4500 barn mellom 9 og 15 år.

- TV-titting hadde en sterkere skadeeffekt på skoleprestasjonen enn TV-spill, sier Sharif.

Blant elevene som ikke så på TV i løpet av uken, fikk halvparten svært bra karakterer. Bare 24 prosent av de som så på TV fra fire til syv timer per uke, gjorde det like bra.

Hvorvidt de unge så på TV i helgen, spilte ingen rolle i resultatene på skolen.

Det er ikke nødvendigvis TV i seg selv om gjør karakterene dårlige. Forskerne tror elever med bra karakterer ikke blir like tiltrukket av TV som elever med dårlige karakterer.

Vet ikke hvorfor
Forskerne er ikke sikre på hvorfor det er slik, men kommer med noen gjetninger.

- Det at vi ikke fant noen effekt på skoleinnsats med TV-titting i helgen, antyder at på hverdager erstatter TV-titting noen aktiviteter som er nødvendige for skolesuksess. Dette kan være hjemmelekser, pugging til prøver eller søvn, sier Sharif.

Også filmer med 18-årsgrense påvirker resultatene på skolen.

- Det viser at innholdet i det de ser også utgjør en forskjell. Vi kan ikke forklare hvorfor, men tidligere studier har vist at barn som blir utsatt for voldelige TV-programmer er mer aggressive og har større sannsynlighet til å få utløp for dette på skolen, sier Sharif.

En tidligere studie har vist at barn lærer mindre når de gjør lekser foran TV-en.

Gode barneprogrammer
- Jeg tror ikke at barn gjør det dårlig ved å se på TV etter skolen. Det er viktig at barna får sjansen til å slappe av, sier Alexandra Tullberg i barne-TV-kanalen Jetix.

Heller ikke Ingvill Nyborg, prosjektleder for ungdomsprogrammet Dunder, tror TV skader barn.

- Vi tror det som kan skade unger, er om de får en TV i hodet, eller ser på ting som åpenbart ikke er ment for dem, og som de dermed bare ser på og tar inn, men som de ikke egentlig klarer å plassere på en hylle i sitt eget sinn, sier hun.

Hun tror at TV for barn som kommuniserer at de kan og de kan mestre, er utfordrende for barn, og at de kan vokse på det på samme måte som med for eksempel bøker, spill eller film.

Dunder går på NRK1 hver torsdag, og gir barn og unge "musikk, film, spill og mange andre greier".

- Det vi mener er best med vårt tilbud for unge, er at vi blant annet er et norskspråklig tilbud som speiler virkeligheten i landet vi bor i, hvor barn og unge kan delta, være med i konkurranser, melde oss på mail og regne med å få svar og bli sett og hørt, sier Nyborg.

Hvis du er en ekte TV-slave, har du kanskje også dårligere hukommelse. Det hevder i hvert fall australske forskere.

 

Mozon.no, 18.10.2006