TV-reklame gir overvektige barn

TV-titting og reklame for fettrike menyer på restauranter jobber godt sammen for å øke andelen overvektige barn, viser to separate studier som ble publisert denne uken.

Vegar K. Vatn

Studiene, som er bestilt av de veldedige organisasjonene Kaiser Family Foundation og Center for Science in the Public Interest (CSPI), ble publisert dagen etter foreningen for amerikanske psykologer anbefalte å sette en grense for hvor mye reklame man kan rette mot barn, melder Reuters.

Kaiser Foundation, som jobber med familierelaterte helsespørsmål, sa at forskning ikke hadde vist nøyaktig hvorfor TV-titting har en så sterk sammenheng med overvekt hos barn, men ekspertene deres sa på en pressekonferanse at bevisene pekte mot reklame for snacks og junk-mat.

CSPI, som jevnlig gir ut rapporter om kaloriinnholdet i populære matretter, kritiserte barnemenyer på restauranter som inneholder frityrstekt mat, sukkerdrikker og kaloririke deserter.

Siden 1980 har andelen overvektige barn mellom 6 og 11 år blitt mer enn doblet i Amerika. 10 prosent av 2- til 5-åringene og 15 prosent av 6- til 9-åringene er overvektige.

Kaiser Foundation undersøkte om TV-titting og dataspilling bidro til dette, som så mange tror. Ekspertene gikk gjennom 40 tidligere studier på området.

- Selv om media bare er en av mange faktorer som ser ut til å påvirke overvekt hos barn er det en viktig del av puslespillet, sa Vicky Rideout fra Kaiser på pressekonferansen.

Studiene støttet ikke utelukkende den såkalte ”sofagris-teorien”, som går ut på at barn som ser på TV ikke trener eller leker.

- En av mulighetene er reklame for mat. Det ser ut til å være en stor mulighet for det, sa Elizabeth Vandewater, en ekspert på menneskelig utvikling, ved University of Texas.

- Vi vet at reklame virker, og at den virker bra. Særlig virker den bra på unge barn.

Doktor Tom Robinson, som er en barnelege ved Stanford University i California og studerer overvekt, prøvde å redusere tiden barn ser på TV for å se om de ble tynnere. Det ble de.

To av studiene hans, med totalt 1.100 barn mellom 8 og 10 år, viste at når TV-tittingen ble redusert la barna - som vokste - på seg mindre vekt.

Å skru av TVen bremset utviklingen av overvekt mer enn noe annet, inkludert trening og dietter.

Ekspertene fra Kaiser sa at et vanlig amerikansk barn ser omtrent 40.000 reklamer i løpet av et år på TV. De fleste er for godteri, frokostblandinger, brus og mat.

Og CSPI sier at junk-mat helt klart gjør barn feitere.

- Vi fant ut at de fleste måltidene har mellom 600 og 1000 kalorier - det er halvparten av det man trenger i løpet av en dag som 4- til 8-åring, sa Jayne Hurley fra CSPI på pressekonferansen.

Alle barn som spiser en cheeseburger, pommes frites, en dessert og drikker en Cola får i seg utrolige 1.700 kalorier og tre og en halv dags dose med dårlig fett. Men, hvem skulle vite det? Menyer han ikke næringsinformasjon.

 

Mozon.no, 25.02.2004