<b>PRISRAS PÅ FLATSKJERMER:</b> TV-prisene har sunket kraftig de siste årene. Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen mener prisene ikke kan falle mer enn de allerede har gjort. Foto: Elektronikkbransjen
PRISRAS PÅ FLATSKJERMER: TV-prisene har sunket kraftig de siste årene. Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen mener prisene ikke kan falle mer enn de allerede har gjort. Foto: ElektronikkbransjenVis mer

- TV-prisene kan ikke falle mer

Elektronikkbransjen mener TV-prisene må opp.

Elektronikkbransjen gikk kraftig i minus i fjor. Omsetningen falt med 11,5 prosent fra året før, noe som i kroner og øre tilsvarer et fall på mer enn tre milliarder kroner. Den totale omsetningen ligger nå på 2005-nivå.

Lyd- og bildeprodukter står for det aller største fallet. Der var omsetningen på 8,7 milliarder kroner i 2009, en nedgang på hele 20,2 prosent fra året før. Mye av grunnen til den kraftige nedgangen er at TV-apparatene er blitt så billige. Nå håper elektronikkbransjen at prisene ikke vil fortsette å falle.

Kjøpe ny TV? Ikke uten å ha lest dette først!

Smertegrensen er nådd

På tross av nedgang blir det solgt vanvittig mange flatskjermer her til lands. I 2009 ble det solgt 601.000 TV-er, noe som er en nedgang på 5,6 prosent fra 2008. Likevel må det understrekes at tallet fremdeles er meget høyt med tanke på Norges befolkning.

Det som virkelig svir i regnskapet for elektronikkbutikkene, er de lave prisene på flatskjermene. For på tross av at salgsnedgangen ikke er dramatisk, har verdien på salget av TV-apparater sunket med hele 15,5 prosent fra 2008.

Administrerende direktør Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen sier prisene på flatskjermer har falt så kraftig de siste månedene, at nå kan apparatene rett og slett ikke bli billigere.

- Prisen på TV-er kan ikke falle mer enn nå, vi kan rett og slett ikke betale under 3.000 kroner for en ny TV, Synnøve Bjørke til DinSide.

Her finner du de billigste flatskjermene

Når hypen har lagt seg

Bjørke tror salget av TV-er vil stabilisere seg de neste to årene, og at den voldsomme TV-omsetningen vi har sett i første tiår av 2000-tallet, skyldes at mange har ønsket å bytte ut de gamle kasse-TV-ene med nye flatskjermer.

Når hypen med å bytte ut TV-ene har lagt seg, vil nok salget normalisere seg. Bjørke peker på salget av hvitevarer, som nesten ikke har tapt terreng de siste årene.

«Vi kan rett og slett ikke betale under 3.000 kroner for en ny TV. Synnøve Bjørke, Stiftelesen Elektronikkbransjen»


- Hvitevarer er noe man kjøper ved behov, og jeg tror TV-ene vil bli noe vi vil skifte ut gradvis, sier Bjørke.

Salget av hvitevarer gikk for øvrig ned med 3,7 prosent i 2009. I motsetning til brunevarer som TV-er, ser det ut som om volumet av hvitevarer synker mer enn omsetningen.

- Folk er villig til å betale for gode flotte hvitevarer, sier Bjørke til DinSide. Hun viser til salget av store hvitevarer, der nedgangen i volumet har vært på 10 prosent det siste året, mens verdien bare har sunket med 5,8 prosent.

Det meste har blitt dyrere

TV-er er riktignok en av få produktgrupper som har falt i pris de siste årene. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at de aller fleste varer og tjenester har hatt en prisløft de siste årene.

LES OGSÅ: Prisras på klær, sko og elektronikk

Matvarer, alkohol, transport og boliger koster betydelig mer nå enn ved inngangen til det nye årtusenet.

Klær og sko, samt post- og teletjenester har, i likhet med TV-er, sunket kraftig i pris i løpet av de siste ti årene.

BILLIGERE ELLER DYRERE: Med utgangspunkt i en konsumprisindeks som lå på 100 i 1998, kan vi se hvilke varer og tjenester som har steget og sunket i pris. Alt under 100 betyr en svekkelse av pris siden slutten av 1990-tallet.Kilde: SSB Vis mer


Tallene bransjen ikke liker

Det er aldri gøy for en bransje å presentere bare røde tall, men det er altså status etter at elektronikkbransjen har oppsummert året 2009. Under ser du en oversikt over hvilke produktgrupper vi kjøpte mindre av i året som gikk.

Tallene er levert av Stiftelsen Elektronikkbransjen. det er viktig å presisere at omsetningen av spillkonsoller, programvare, deler, tilbehør, servicetjenester, lagringsmedier, musikk, video og spill ikke er medregnet.

ProduktgruppeOmsetningNedgang
fra 2008
Lyd- og bildeprodukter inkl. stillbildekameraer8,8 mrd- 20,20 %
Elektriske husholdningsapparater7,8 mrd- 3,70 %
PC til forbrukermarkedet4,3 mrd- 12,30 %
Mobiltelefoner5 mrd- 3,80 %
Trådløse telefoner0,1 mrd- 21,30 %
Totalt26,0 mrd- 11,50 %