Elin Kristiansen måtte ty til kraftige virkemidler for å kreve sin rett. Foto: Montasje
Elin Kristiansen måtte ty til kraftige virkemidler for å kreve sin rett. Foto: MontasjeVis mer

TV-lyden forsvant etter ett år

Måtte ty til advokat for å heve kjøpet.

Sommeren 2005 kjøpte Elin Kristiansen en plasma-TV for 15.000 kroner hos X-tra i Vestfold.

Et knapt år senere forsvant lyden på TVen, og den ble sendt til reparasjon.

Elin fikk tilbake TVen noen uker senere, og kort tid senere sluttet lyden å fungere igjen. TVen ble sendt på reparasjon for andre gang.

En tid senere kom en av selgerne med TVen til Elin, og satte den opp for henne. Da de skrudde den på, var det hverken lyd eller bilde. Selgeren ringte sjefen sin og spurte hva han skulle gjøre, og skulle ta den med til reparasjon igjen. Da ville Elin heve kjøpet, hun var lei av at TVen ikke fungerte.

- Jeg fikk ikke heve kjøpet, sier Elin.

Opplevd det samme før

Først sendte hun klagebrev til bedriften, men daglig leder ville ikke bidra til å finne en løsning. Han møtte heller ikke opp på megling i Forliksrådet, og fikk en uteblivelsesdom. Hos Forliksrådet ble saken løst i Elins favør, og for å få pengene tilbake ble løsningen rettslig inkasso. Da forhandlerens betalingsfrist utløp fikk Elin tilbake pengene.

- Jeg visste fra før at innboforsikringen jeg har dekker advokatregningen min, fordi jeg har opplevd det samme før med en laptop fra Expert, sier Elin.

Hun tror ikke det er noe lettere å heve kjøpet hos en stor forhandler, enn hos en enkeltstående forhandler.

Les også: Forsikringsselskapet ditt dekker advokathjelp i boligtvister

Firmaet er konkurs

Elin kjøpte plasma-TVen hos 2TAL X-tra Tønsberg AS i Sem, et stykke utenfor Tønsberg. Daglig leder, Edin Mujkic, forteller at firmaet ikke lenger eksisterer.

- Hvorfor måtte Elin gå via advokat og Forliksrådet for å heve kjøpet på TVen?

- Det er leverandøren som bestemmer om kunden får heve kjøpet, det er ikke meg, sier Mujkic til DinSide.

Ifølge Forbrukerrådet er det ikke slik det fungerer, forbrukeren skal få henvende seg direkte til selgeren, å slippe og gå til leverandøren.

- Hun har jo fått pengene sine, og vi er ferdige med saken, sier Mujkic.

Han har ingen ytterligere kommentar til hvorfor Elin ikke fikk heve kjøpet.

Vi har også tidligere skrevet om forbrukere som ikke har fått heve kjøpet på defekte elektroniske produkter. Adrian Vegrim(15) fikk ikke fikk heve kjøpet da PCen hans hadde vært på reparasjon fem ganger på et halvt år. Daglig leder på Elprice i Haugesund påsto at Adrian snakket med kløyd tunge, "slik kunder ofte gjør". Les hele saken her

Etter at vi publiserte saken om Adrian snudde Elprice, og tilbød Adrian to PCer som plaster på såret. Les saken: Elprice er svært ydmyke

Gratis advokathjelp

Elin benyttet seg av TrygVestas innbo- og løsøreforsikring. Maria Haarr, skadesjef i TrygVesta forteller at det ikke er så mange som har benyttet seg av advokathjelpen foreløpig.

- Det er veldig få, men det kan også skyldes at det er nytt. Og det er sjelden at man må gå til advokat for å få hevet kjøpet, sier Haarr.

Tidligere fikk forsikringskunden dekket advokatkostnader tilsvarende verdien av varen. Nå får kunden dekket advokatkostnader opp til 50.000 kroner.

For å få dekket advokatkostnadene må du ha den aktuelle forsikringen, Innbo og løsøre Ekstra, og det må være konstatert en tvist.

- Det er veldig greit for de som skulle trenge advokat, sier Haarr.

If Skadeforsikring er et eksempel på et forsikringsselskap som dekker inntil 80.000 kroner av advokathjelpen, i tilegg til at forsikringstakeren må betale en viss egenandel. Hvis man har Ifs innbo- og løsøreforsikring, har man automatisk rettshjelpforsikring. De andre store forsikringsselskapene har også i hovedsak lignende forsikringer.