Drømme-TV-en som aldri kom fram. Nå ser det imidlertid ut til å løse seg. Foto: Per Ervland
Drømme-TV-en som aldri kom fram. Nå ser det imidlertid ut til å løse seg. Foto: Per ErvlandVis mer

TV-kjøpet som gikk galt

Norske nettbutikker er vanligvis gode på levering, men da familien Bergli bestilte årets julegave gikk alt galt hos Elkjøp.

Etter å ha lest DinSides TV-tester bestemte Knut Jarle Bergli seg for å kjøpe testvinneren Philips 46PFL8605 som julegave til seg og familien i Todalen på Nordmøre.

For å være sikker på at godbiten skulle komme fram i tide sjekket han at TV-en var på lager, før han gjennomførte bestillingen på Elkjøps nettsider allerede 22. november.

I ordrebekreftelsen, som DinSide har kopi av, er levering av TV-en oppgitt til 9. desember.

Slik gikk det imidlertid ikke. Nesten en måned senere venter de fortsatt.

Fram og tilbake er like langt...

- Vi skulle altså fått TV-en 9. desember, men da dukket den aldri opp, sier en oppgitt Knut Jarle Bergli til DinSide. En uke senere, altså torsdag 16. desember, ble jeg imidlertid oppringt av en frustrert ansatt i den nærmeste Elkjøp-butikken.

- De hadde da fått papirer på at TV-en skulle videresendes til meg. Problemet var bare at de ikke hadde mottatt noen TV, sier Bergli. Dette var jo ikke spesielt oppløftende, men de lovet å undersøke saken nærmere.

Dagen etter fikk Bergli telefon fra en annen person i Elkjøp-systemet, og da var tonen en helt annen.

- Jeg fikk da beskjed om at min bestilling egentlig ikke skulle ha gått gjennom systemet. De skyldte altså på en teknisk svikt, at modellen hadde gått ut av systemet, og at den ikke lenger var mulig å skaffe.

Dette synes Bergli hørtes veldig rart ut.

- Det var tross alt en ny modell, og ordrebekreftelsen jeg mottok hadde ingen forbehold om at TV-en ikke hadde vært på lager. På mandag ble jeg da også oppringt igjen, og fikk beskjed om at de hadde lokalisert en TV til meg, og jeg ble lovet levering i romjulen.

For sent til julaften altså, men etter alt maset slo vi oss til ro med det, sier Bergli.

Ny skuffelse

- Typisk nok skjedde det ingenting i romjula heller, og nå var vi mildt sagt lei av brutte løfter, sier en frustrert Bergli. - Jeg ringte nok en gang til Elkjøp og klaget. Kundebehandleren skjønte ikke hva som hadde skjedd, men lovet meg levering den første uka i januar og sendte meg en verdikupong på 800 kroner på SMS for tort og svie.

- For meg er dessverre ikke denne verdikupongen mye verdt, sier Bergli, og forklarer: Den kan nemlig kun benyttes over disk i en Elkjøp-butikk, og ikke via nettbutikken. Jeg valgte jo å bestille på nett fordi jeg bor i Todalen. For meg vil en tur til en fysisk Elkjøp-butikk utgjøre 45 minutters reise hver vei, inkludert en fergetur over fjorden. Med nesten to timers reisetid tur/retur, samt bensin og fergeutgifter er ikke det mye å skryte av ...

- Og det stopper ikke der heller. Torsdag 6. januar ble jeg nok en gang oppringt av Elkjøp, som nå beklaget sterkt at internt rot gjorde at de ikke kunne gi meg TV-en denne uka heller.

- Den skal altså komme i neste uke, denne gang sendt direkte med Tollpost. Det er uansett åtte uker etter at den ble bestilt, og selv om jeg nå også er lovet 1.000 kroner i avslag vet jeg egentlig ikke om jeg skal le eller gråte, avslutter Bergli.

VIKTIG: Dette må du vite om netthandel

- Dette skal ikke skje

- Nei, det skal definitivt ikke være så vanskelig å bestille hos oss. Her har dessverre alt som kan gå galt skjedd samtidig, sier en ydmyk Åshild Indresøvde, informasjonssjef i Elkjøp til DinSide.

Åshild Indresøvde, informasjonssjef i Elkjøp Foto: Elkjøp Vis mer


- Det er korrekt at feilen oppstod som følge av en teknisk svikt i bestillingssystemet. TV-en skulle ikke vært tilgjengelig, men var det altså når kunden bestilte. I systemet har derfor bestillingen gått sin gang, selv om varen ikke har vært på lager. Når systemfeilen så har blitt rettet, har imidlertid ingen fanget opp at denne bestillingen har gått i stampe, fortsetter Indresøvde.

- Dette skal selvsagt ikke skje, og det skal heller aldri gå så lang tid før kunden får en ordentlig tilbakemelding fra oss. Dette burde vært løst for lenge siden, slik at ikke kunden fikk en dårlig opplevelse. Dette er sterkt beklagelig, men med over 100 butikker og 1.700 ansatte går det dessverre galt en sjelden gang.

Som en kompensasjon overfor kunden skal vi imidlertid sørge for at kunden vil få tilbakeført 2.700 kroner av kjøpssummen på kontoen sin, lover Indresøvde.

Men hva med TV-en? Vil den komme nå? - Ja, nå håper jeg det ordner seg. TV-en skal komme til vårt lager førstkommende tirsdag, og skal så bli sendt direkte til kunden derfra, avslutter Indresøvde.

LES OGSÅ: Måtte sende PC-en fire ganger til service