REKLAME: Regjeringen vil tillate mer reklame. Blant annet foreslår de at maksgrensa på 15 prosent av den daglige sendetida, oppheves. Foto: NTB Scanpix
REKLAME: Regjeringen vil tillate mer reklame. Blant annet foreslår de at maksgrensa på 15 prosent av den daglige sendetida, oppheves. Foto: NTB ScanpixVis mer

TV-reklame

TV-kanaler kan få vise programmer og reklame samtidig

Regjeringen vil åpne for å tillate reklame på delt skjerm.

Regjeringen foreslår at TV-kanaler skal få vise reklame på delt skjerm, altså at det kan vises reklame og programinnhold samtidig. Dessuten vil de fjerne grensa på maks 15 prosent reklame i løpet av kanalenes daglige sendetid.

Dette kom frem da kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) la fram forslag til endringer i kringkastingsloven onsdag.

– Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge fjernsynssendinger, for eksempel femmila i langrenn eller sykkelritt, uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen, sier Helleland.

Hensikten med forslaget er å gi norske kommersielle kringkastere like konkurransevilkår som kringkastere som sender fra andre land. Målet er også å bedre finansieringsmulighetene til de norske selskapene.

Også EU foreslo i høst å tillate mer produktplassering i TV-sendingene. Her kan du se eksempler fra tidligere på norske TV-sendinger som benytter produktplassering.

Lovproposisjonen inneholder følgende forslag til endringer av kringkastingsloven:

  • Å tillate reklame på delt-skjerm.
  • Å oppheve en bestemmelse om at reklameinnslag ikke skal overstige 15 prosent av kringkasternes daglige sendetid, oppheves. (Kringkasterne vil fortsatt være begrenset av en bestemmelse i kringkastingsforskriften om at reklameinnslag ikke kan overstige 12. minutter per klokketime).
  • Å tillate at sponsor presenteres i løpet av sponsede program, herunder i sponsede enkeltinnslag.
  • Å oppheve en bestemmelse i kringkastingsloven om presentasjon av premier. Premiepresentasjoner reguleres heretter utelukkende av reglene om sponsing og produktplassering.