Nordlendinger som ennå ikke har knyttet seg til en digitalTV-leverandør, er dette synet som vil møte deg når de skal skru på TV-en i kveld. Foto: Colourbox.com
Nordlendinger som ennå ikke har knyttet seg til en digitalTV-leverandør, er dette synet som vil møte deg når de skal skru på TV-en i kveld. Foto: Colourbox.comVis mer

TV-brus bra mot ADHD

Barn med ADHD får bedre hukommelse og konsentrasjon av TV-brus, ifølge en svensk doktoravhandling.

Göran Söderlund, doktor ved psykologisk institutt ved Stockholms universitet har gått rundt på skoler og testet hukommelsen til barn i alderen 9-12 år. Halvparten av dem hadde diagnosen ADHD.

Barna fikk først høre et antall meninger uten TV-brusingen i bakgrunnen og deretter fikk de høre meninger med bakgrunnsstøy. På det høyeste hadde lyden en styrke på 80 desibel, ifølge Svenska Dagbladet.

Söderlund brukte en vanlig CD-spiller som lydkilde, der brusen kom fra et TV-apparat når ingen program sendes, noe vi også kjenner som snø på skjermen.

Les også: Slår ADHD-alarm

Ble overrasket
Da barna ble testet viste det seg at de med ADHD hadde lettere for å huske hva de hadde hørt mens bruset foregikk i bakgrunnen. I alt husket de fem prosent mer enn de som ikke hadde bakgrunnsstøy. Barna uten ADHD presterte derimot bedre uten TV-støyen.

Forskeren merket tidlig i hvilken retning resultatene pekte, men var likevel overrasket. En tidlig hypotese var nemlig at det stikk motsatte skulle skje når det gjelder barn med ADHD og at resultatene ville bli verre med bakgrunnsstøyen.

All tidligere forskning viser også at barn med ADHD lett blir forstyrret i omgivelser med mye lyd.

Forklaringen, ifølge flere av ekspertene, ligger i hjernens signalsubstans dopamin. Dette stoffet styrer aktiviteten i hjernen. Barn med ADHD har lavere nivåer med dopamin og det tar derfor lengre tid å lagre hjerneaktivitet.

Hypotesen nå er at bruselyden virker stimulerende for barna med sykdommen, noe som øker dopaminnivåene, og gjør det lettere for dem å konsentrere seg.

Les også: Røykebarn får ADHD

Bedre tilpassning på skolen
Nå håper Söderlund at forskningen hans skal bidra til at man sørger for mer individuell tilpassning i skolemiljøene, både for barn med og uten ADHD.

- Jeg tror ikke at vi kommer til å sitte i klasserom med høretelefoner som bruser. Derimot kan elevene få større mulighet til å påvirke hvordan deres eget lydmiljø bør være, sier han.

Söderlund får støtte av Ann-Kristin Sandberg ved den svenske interesseorganisasjonen Attention som verkar för människor med neuropsykiatriska funktionshinder.

- Man er enige om at det finnes en kobling mellom dopamin og ADHD. Studien kan gjøre koblingen tydeligere. Det er fremdeles mye å finne ut av når det gjelder hvordan hjernen jobber, men dette er et skritt videre, sier hun ifølge den svenske avisen.

En artikkel om doktoravhandlingen er publisert i tidsskriftet Psychological review.