IRRITERENDE: Om det plutselig forsvinner TV-kanaler, spiller det liten trille for deg hvorfor. Men TV-tilbyderne har foreløpig ikke villet ta like stort ansvar for ting som forsvinner etter forhandlingsbråk. Nå skal det bli andre boller. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
IRRITERENDE: Om det plutselig forsvinner TV-kanaler, spiller det liten trille for deg hvorfor. Men TV-tilbyderne har foreløpig ikke villet ta like stort ansvar for ting som forsvinner etter forhandlingsbråk. Nå skal det bli andre boller. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Vilkårene fritar dem fra ansvar når TV-kanalene forsvinner:

– TV-bransjen bryter loven ved å ikke ta ansvar!

Krever endringer for å spare deg for trøbbel neste gang TV-kanaler forsvinner. 

I fjor mista over én million Canal Digital-kunder kanaler som TV Norge, Discovery-kanalene, Fem og Max. For fire år siden var det TV 2 det handla om, da en halv million Canal Digital kabelkunder mista flere av TV 2 sine nisjekanaler.

Begge ganger handlet det om forhandlinger som gikk i vasken, og det var kundene som ble skadelidende.

- TV-markedet er i stadig endring, og dette vil skje igjen, sier nestleder Bente Øverlie i Forbrukerombudet til Dinside.

Men hun skal nå sørge for at du står sterkere neste gang TV-skjermen din går i svart.

Ulovlig dårlige vilkår

Spørsmålet mange stilte seg i fjor, var om TV-tilbydere virkelig bare kan fjerne kanaler som det passer dem, uten at kundene har noen rettigheter.

Vilkårene til TV-tilbyderne sier noe sånt som «tja, stort sett». Men lovverket sier noe nærmere «nei, slettes ikke».

- I praksis kunne kundene i fjor be om og få hjelp, men vilkårene tilsa noe annet, forklarer Øverli.

Derfor kartla Forbrukerombudet TV-tilbydernes vilkår, og konkluderte med at de ga forbrukerne mindre rettigheter enn loven tilsa. Ergo var de urimelige, og dermed også ulovlige, etter Forbrukerombudets mening.

Dette vil de endre

I et ferskt brev til Canal Digital, Canal Digital Kabel, Get, Viasat, Altibox og RiksTV kommer ombudet med lange lister over vilkår som må endres for å følge norsk lov.

KREVER ENDRING: Nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet mener TV-tilbyderne bryter loven ved å holde på som i dag. Foto: Forbrukerombudet Vis mer

Selskapene må, gjennom endringer i vilkårene, blant annet:

  • Slutte å frasi seg ansvaret for problemer som oppstår etter avtaleforhandlinger med andre parter, slik vi har sett eksempler på.
  • Slutte å nekte å kompansere kunder ved problemer som oppstår av samme grunn.
  • Påpeke i vilkårene at de som hovedregel må varsle kundene én måned i forkant før de gjør endringer i innholdet sitt.
  • Påpeke at kundene kan si opp abonnementet gratis ved slike endringer, uavhengig av om kunden er i bindingstid eller ikke, og uavhengig av hvorfor endringen kommer.
  • Spørre kunden ved større endringer av avtalen, som hvilke TV-kanaler som tilbys, før endringen skjer.

Bransjen tør ikke si noe

Dinside har bedt alle de berørte TV-tilbyderne svare på flere spørsmål. Blant annet hvorfor de i mange år har hatt vilkår som ombudet mener er i direkte strid med norsk lov.

TAUSE: Bransjen, blant annet kommunikasjonssjef Line Vee Hanum i Viasat, ønsker ikke å si stort om brevet fra ombudet. Foto: MTG TV Vis mer

Ingen av dem ønsker å svare direkte på noen spørsmål, visstnok fordi saksgangen fortsatt foregår. Alle påpeker at dialogen er positiv, samtidig som det skinner gjennom at noen av kravene er vanskelige å svelge.

- Vi har tidligere vært i dialog med Forbrukerombudet om avtalevilkårene – på noen områder er vi enige om at vilkårene kan gjøres enda bedre og tydeligere, mens vi på andre områder ikke deler deres synspunkter, forteller kommunikasjonssjef Scott Engebrigtsen i Canal Digital til Dinside.

- Det er litt tidlig å si noe konkret om eventuelle endringer vi vil gjøre. Vi har imidlertid god dialog med Forbrukerombudet, og vi har fått frem et litt mer nyansert bilde av saken, uttaler kommunikasjonssjef Line Vee Hanum i Viasat.

- Dialogen mellom Forbrukerombudet og RiksTV er hensiktsmessig og god, skriver administrerende direktør Christian Birkeland i RiksTV til Dinside.

- Vi har en god og konstruktiv dialog, forteller kommunikasjonssjef Silje Nøstberg Thoresen i Get.

LES OGSÅ:

Bytte TV-pakken med strømmetjenester? Slik får du samme tilbud til lavere pris

Slik spleiser du på strømmetjenestene