Tungt å stå opp?

12 grunner til at du føler deg trøttere i år enn i fjor. Og slik får du igjen energien.

De fleste kjenner seg igjen: Du har nettopp hatt en deilig juleferie som besto av masse god mat, mye avslapping og hyggelig samvær med familie og venner. Men vips ble det 2010 og hverdagen treffer deg midt i fleisen. Du er trøtt, sliten og tung i kroppen, og det er slettes ikke bare bare å komme i gang med jobb igjen.

Trøtt start på året?

Føler du deg trøtt i disse dager? (Avsluttet)
Ja!(86%) 492
Litt...(11%) 61
Nei, ikke i det hele tatt. (4%) 21
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Samtidig er det mange som spør seg selv: Hvorfor er jeg trøtt, jeg har jo nettopp hatt ferie? Vel, det er hele 12 årsaker til at trøtthet oppstår.
Les også:
Ni tips mot trøtthet
Virker vekkerlamper, egentlig?


1. Ikke nok søvn

For lite søvn er selvfølgelig en av hovedårsakene til trøtthet, og her bør mange kjenne seg igjen. For hele seks av ti nordmenn føler seg trøtte hver dag, og tre prosent sover mindre enn fire timer per natt, ifølge en undersøkelse, skriver Vårt Land. Nordmenn sover faktisk minst i Norden.

Undersøkelsen viser også at 40 prosent av alle nordmenn sover mindre enn seks timer hver natt. For lite søvn skal ikke bagatelliseres. Søvnmangel har blitt sett i sammenheng med økt risiko for forhøyet kolesterol, vektøkning, høyt blodtrykk og diabetes.

Søvnmangel kan være livsfarlig

Prøv å sørge for 7-8 timer søvn hver natt, er anbefalingen.

2. Søvnapné

Noen tror at de får nok søvn, men så gjør de egentlig ikke det. Søvnapné er en tilstand hvor man får mange episoder med pustestans i løpet av en natt. Disse pustepausene forstyrrer den normale søvnen og gir plager også på dagtid i form av trøtthet, hodepine og slapphet.

Les om søvnapné på Lommelegen

Det finnes behandlingsmetoder mot søvnapné, men først og fremst kan det hjelpe for overvektige å gå ned i vekt, stumpe røyken og senke blodtrykket. Andre ting man kan gjøre er å unngå alkohol og sove på siden.

3. Ikke nok bensin

Tro det eller ei, men spiser du for lite, kan det gjøre at du føler deg trøtt. Og ikke bare det, spiser du feil mat, kan det også gjøre deg trøtt. Unngå å starte dagen med en bolle eller tilsvarende, for da vil blodsukkeret fyke i været for så å stupe igjen. Da vil lett du føle deg utafor.

Start dagen med en god frokost, og sørg for at du får i deg både karbohydrater og proteiner, som egg på en skive grovt brød. På den måten får du energi som varer over lengre tid.

Feitere uten frokost

4. Blodmangel

Kvinner som føler seg trøtte kan lide av blodmangel (anemi). Dette skjer når kroppen har færre røde blodlegemer og mindre hemoglobin enn normalt. Hemoglobin er et protein som finnes i de røde blodcellene og som transporterer oksygen. Blodmangel kan påvises gjennom blodprøver.

Behandlingen avhenger av årsaken til blodmangel. Det kan for eksempel være aktuelt med tilskudd av jern, vitamin B12 eller folat. Mat fra dyreriket, som kjøtt, fjærkre, blodmat og fisk inneholder mye jern. Gode kilder til vitamin B12 er fisk, egg, ost, lever, melk og oksekjøtt. Folatrik mat er dypgrønne grønnsaker, som spinat og brokkoli, samt kjøtt, lever, egg, grovt brød og andre kornvarer, tørre bønner og sitrusfrukter.

Kan bli slutt på blodmangel

5. Depresjon

Mange tror at depresjon er en mental tilstand, men en depresjon kan gi symptomer som trøtthet, hodepine og redusert matlyst. Hvis du har følt deg trøtt og langt nede over en lengre periode, kan det være lurt å kontakte lege, skriver WebMD.

Deppe-genet er avslørt

6. Stoffskifteproblemer

Skjoldbruskkjertelen, som ligger under adamseplet, produserer hormoner som bidrar til å regulere stoffskiftet. Hvis skjoldbrukskjertelen ikke danner nok av de to stoffskiftehormonene tyroksin og trijodthyronin, får kroppen for lavt stoffskifte, og du kan føle det trøtt, ukonsentrert og du kan gå opp i vekt. Symptomer på høyt stoffskifte er også trøtthet, samt hjertebank, varme, svette, vekttap og muskelsvakhet.

Den vanligeste behandlingen for høyt og lavt stoffskifte er med medikamenter. Kontakt alltid lege dersom du har diffuse plager som du ikke kjenner årsaken til, eller du har mistanke om lavt eller høyt stoffskifte.

7. Koffeinsjokk

Du tar deg en kaffekopp eller fem for å bekjempe trøtthet, men koffeinen kan faktisk gjøre det stikk motsatte. Koffein er en mild stimulans som i moderate mengder gjør deg mer våken og konsentrert, men ikke hvis du får i deg for mye koffein. Ved overdreven bruk kan du få hodepine, bli trøtt og irritert, og få nedsatt energi, ifølge Dr. Fedon Lindbergs.

Trikset er å unngå for mye koffein, som ved å kutte ned på kaffe, te og noen brustyper.

Les også: Drikker du kaffe etter middag?

8. Blærekatarr

Den vanligste måten å oppdage blærekatarr på er økt tissetrang eller at det bare kommer litt urin hver gang du tisser. Som regel vil det også svi eller gjøre vondt rett over blæren. Men infeksjonen gir ikke alltid slike klare symptomer. I noen tilfeller er trøtthet og slapphet det eneste symptomet, særlig hos barn og spedbarn.

En urinprøve vil avdekke om du har blærekatarr. Vanligvis vil blærekatarr gå over av seg selv etter noen dager, men fordi det gjør vondt behandles mange med antibiotika.

Les mer: Slik unngår du blærekatarr

9. Diabetes

Insulin er et hormon som lages i bukspyttkjertelen, og som regulerer sukkermengden i blodet. Årsaken til diabetes er enten mangel på insulin, eller at insulinet ikke har god nok virkning, eller en kombinasjon.

Resultatet er at kroppen mister energi, selv om du får i deg nok mat. For høyt blodsukker kan føre til trøtthet og uopplagthet, sterk tørste og hyppig vannlating med store mengder urin. Hvis du har symptomer som passer med diabetes, kan du få målt blodsukkeret hos legen.

Les om diabetes på Lommelegen

10. Hjertesykdom

Hvis du vasker huset, måker snø eller driver med andre hverdagslige aktiviteter, og plutselig føler deg kjempetrøtt, kan dette være et signal på at hjertet ikke fungerer slik det skal. Det samme gjelder hvis det plutselig blir vanskelig å fullføre oppgaver som en gang var en enkel jobb. Gå til legen og snakk om problemene dine.

Livsstilsendringer og medikamenter er blant midlene som brukes for å få hjertesykdom under kontroll igjen.

Spis dette da, mann! Tips for menn som vil unngå hjertesykdom

11. Matallergi

Noen leger mener at skjulte matallergier kan forårsake trøtthet. Hvis du føler deg kjempetrøtt etter et måltid, kan du ha en mild intoleranse mot noe du har spist – men ikke nok til at du klør, kaster opp eller får diaré. Bare nok til at du blir trøtt.

Prøv å fjerne visse matvarer fra kostholdet ditt, en matvare av gangen, og finn ut hva du reagerer på. Du kan også be om en allergitest hos legen.

Pollen kan gi matallergi

12. Kronisk trøtthetssyndrom

Er du konstant trøtt i mer enn seks måneder, og du ikke klarer å gjennomføre dine daglige gjøremål, kan kronisk trøtthetssyndrom (ME) være en av årsakene.

Legen vil ta en rekke prøver dersom det er mistanke om denne sykdommen. En lang rekke medikamenter har vært forsøkt ved tilstanden, men ingen hatt har sikker effekt, ifølge Norsk Helseinformatikk. Egenbehandling er viktig, og det kan være gunstig for pasienten å forandre døgnrytmen sin, få bedre søvnvaner og begynne å følge et treningsprogram.

Våken på 1-2-3

Hvis du er trøtt og årsaken til dette ikke er relatert til en medisinsk tilstand, kan løsningen være å trene. Forskning viser at sunne, men trøtte personer som trener kan få seg et realt energikick.

Kilde: WebMD