Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

- Tull og tøys å tøye

Tøyer du ut i forbindelse med trening? Du vil likevel få støle muskler, fastslår forskerne.

Uttøyingen er ikke akkurat den morsomste delen av treningsøkten. De fleste av oss gjesper oss gjennom de kjedelige minuttene likevel, i håp om at treningen skal sette minst mulig spor neste dag.

Men studier som er gjort på effekten av uttøyning når det gjelder stølhet gir svært sprikende resultater, ifølge professor Jorunn Sundgot-Borgen ved Norges idrettshøgskole.

- Det finnes ingen holdepunkter for at tøyning hjelper mot stølhet, sier hun.

Dette underbygger nå også det anerkjente forskningsinstituttet Cochrane Collaboration etter å ha analysert ti tidligere forsøk. Tøyning etter trening reduserer stølhet med kun ett poeng på en 100 poengs punktskala, konkluderer instituttet. Analysen er publisert i siste utgave til The Cochrane Library.

Les mer: Friidrettsutøvere kutter tøyningen

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Ikke farlig å være støl
De ulike forsøkene omfattet fra ti til 30 unge og sunne personer som tøyde ut i mellom 40 sekunder og ti minutter. Men effekten følgende dag på stølhet var minimal, enten tøyningen var utført før eller etter aktiviteten. Dette gjaldt både en halv dag etter trening og etter tre dager.

- Dataene var bemerkelsesverdig konsistente, sier studieleder Robert Herbert ved University of Sydney, ifølge BBC.

Han får støtte av spesialist i manuellterapi og leder ved Nimi Spesialistsenter i Oslo, Frode Hilde.

- Vi har i mange år informert våre pasienter i forhold til tøyning i tråd med denne konklusjonen. Det finnes ingen forskning av kvalitet som kan vise at tøyning har en positiv effekt på muskelsårhet. Tvert om er det noen studier som viser at hard tøyning etter meget hard trening kan øke muskelsårheten, sier han til DinSide Helse.

Han minner imidlertid om at muskelsårhet er en naturlig reaksjon på trening som er uvant i form eller intensitet for muskulaturen og derfor ikke er farlig,

Hva med en kopp kaffe mot treningssmertene?

Tenker du nå at du like gjerne kan legge tøyningen på hylla? Det er neppe å anbefale ifølge ekspertene.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.


Viktig å tøye ut
– Jeg anbefaler virkelig å tøye ut etter en treningsøkt. For de fleste vil det gi en følelse av velbehag, sier Sundgot-Borgen.

Hun tror forklaringen kan være at når vi retter oppmerksomhet mot bestemte områder på kroppen, øker bevisstheten vår rundt de ulike kroppsdelene. Dette fører til at vi opplever oss som en helhet. Det er gjerne en god følelse som derved også endrer muskelens spenningstilstand og senker respirasjonsrytmen.

Ifølge Sundgot-Borgen frigjøres det også spesielle hormoner i hjernen ved uttøyning, som gir oss følelsen av velvære. I tillegg øker bevegeligheten og evnen til avspenning.

Hilde anbefaler bevegelighetstrening, som har til hensikt å øke bevegeligheten.

- Denne kan være av statisk art som tøyning, men også dynamisk for at man skal opprettholde et optimalt bevegelsesutslag i leddet, sier han.

Tøyning som virkemiddel
Hilde opplyser at pasienter med kraftige muskelspenninger også kan bruke tøyning som et virkemiddel.

- Men denne effekten er forbigående etter noen timer og bør derfor gjentas flere ganger i løpet av en dag, sier han og legger til at det ikke er vist at tøyning virker skadeforebyggende.

Ifølge Cochrane mener forskere at de siste funnene er så fullstendige at det ikke trengs mer forskning på effekten av uttøyning på muskelstølhet. De mener imidlertid det kan være nyttig med mer forskning på effekten av lengre uttøyningsprogrammer for personer med redusert bevegelighet.

Les også: Stram og slank med torpedoen