BARBERTE PRISEN: Expert.no hadde feil pris på denne barbermaskinen. Rabatten ble 98 prosent, noe som overhodet ikke var meningen, og kundene får ikke levert varen til avtalt pris. Foto: Philips
BARBERTE PRISEN: Expert.no hadde feil pris på denne barbermaskinen. Rabatten ble 98 prosent, noe som overhodet ikke var meningen, og kundene får ikke levert varen til avtalt pris. Foto: PhilipsVis mer

Feil pris på vare hos Expert.no

Trykkfeil ga 98 prosent rabatt, kundene gikk bananas

Kjøpte fire barbermaskiner hver, men Expert nekta å levere varer med feil pris. 

I fjor vår lå en Philips Shaver Series 9000-barbermaskin ute på Expert.no for 79 kroner, under overskrifter som «nettkupp» og «kjempepris».

Dette var ingen overdrivelse: Førprisen skal ha vært 4.299 kroner, og rabatten ble dermed svimlende 98 prosent.

I løpet av de 15 minuttene produktet lå ute, tikket det inn 16 ordre på totalt 63 barbermaskiner. Nordmennene kjøpte altså i snitt fire maskiner hver.

Problemet var bare at prisen var riv, ruskende gal.

Kunde ga seg ikke

- I forbindelse med innlesing av kampanjepriser ble det gjort en menneskelig feil. Prisrobot og øvrige prisendringer gjør at våre priser endres mange ganger i løpet av en dag. Da øker også risikoen for systemfeil eller menneskelig feil, forklarer nettsjef Sven Erik Vaagenes i Expert til Dinside.

Butikken nekta derfor å levere varene. Pengene ble refundert, og noen fikk tilbud om et gavekort på 500 kroner som plaster på såret.

Men for én av kundene, som kjøpte to barbermaskiner, var ikke dette godt nok. Og saken ble tatt videre til Forbrukerklageutvalget (FKU, tidligere FTU).

«Innklagde er (...) i utgangspunktet forpliktet til å levere de omtvistede barbermaskinene» skriver FKU i sitt vedtak, men historien slutter ikke der.

Grove feil fritar butikken

Butikker har egentlig inngått en bindende avtale med deg om du har bestilt et produkt til en satt pris. Derfor har vi tidligere sett hvordan kunder kan kreve å få levert varer til feil pris.

Men: «Spørsmålet er om avtalen kan anses ugyldig i medhold til avtaleloven» skriver FKU videre.

Avtaleloven sier nemlig at en avtale ikke er bindende om den inneholder feil som er så grove at motparten burde innsett at de var nettopp feil.

For eksempel når et produkt selges med 98 prosent rabatt. Nettopp derfor mener FKU at Expert har all rett til å nekte å levere varen, og gir butikken medhold.

Expert er fornøyd

- Med det salgsvolumet vi har på Expert.no, kommer det inn mange ordrer hver dag. Og ved grov feilprising er det sannsynlig at det kommer inn mer enn én ordre, sier Vaagenes til Dinside.

Expert-sjefen viser til at tapet for bare én av barbermaskin-ordrene kunne blitt omlag 8.000 kroner. Og at det neste gang kan være snakk om en iMac til 25.000 kroner, og enda større potensielle tap.

- Da er det betryggende, og ikke minst nødvendig, at vi kan «påberope oss nødverge» og kansellere kjøp, mener Vaagenes, og påpeker:

- Når det er sagt, vil jeg også nevne at de aller fleste saker løses før de kommer til Forbrukerrådet eller Forbrukertvistutvalget.

LES OGSÅ:
Nektet å levere panne til feil pris, kundene raste
Derfor kan du (av og til) kreve varer til feil pris
Krevde 1.000 GB i måneden for 299 kroner hos Chess
5 gode grunner til å bruke det nye Forbrukerklageutvalget