<strong>NETTHANDEL:</strong> De fleste får varene, men angrer du risikerer du å slite med å få penger tilbake. Foto: Colourbox.com
NETTHANDEL: De fleste får varene, men angrer du risikerer du å slite med å få penger tilbake. Foto: Colourbox.comVis mer

Trygt å handle i europeiske nettbutikker

Men slett ikke alle får tilbake fraktkostnadene ved retur.

En ny undersøkelse gjennomført av det europeiske forbrukernettverket ECC-Net, viser at det stort sett går greit å bestille varer fra nettbutikker med tilhørlighet i andre europeiske land.

Varene kommer frem

Det europeiske forbrukernettverket, hvor Forbruker Europa representerer Norge, har sjekket nettbutikker og foretatt faktiske kjøp fra utlandet. Målet har vært å finne ut om netthandel på tvers av de europeiske landegrensene fungerer godt nok.

De har og brukt sin rettmessige angrerett og bedt om å få refundert utleggene.

Netthandel-undersøkelsen viser at man kan være trygg på å få varen man bestiller.

Av totalt 305 nettkjøp ble 94 prosent av ordrene levert. Dette er en stor forbedring sammenlignet med 2003, da dette kun gjaldt 66 prosent av de bestilte varene.

Dessuten ankom nesten halvparten av de bestilte varene innen sju dager etter bestilling, mens 86 prosent var levert til kunden etter to uker.

Kun 1 prosent av varene var i dårlig forfatning ved levering. Det ble bestilt alt fra klær, sportsutstyr, bøker, filmer og kosmetikk ved gjennomføring av undersøkelsen.

Les også: Sterk krone gjør netthandel ekstra gunstig

Trøbbel med returen

Problemene oppstod derimot ved ønske om å returnere varene, og slett ikke alle fikk refundert sine kostnader etter å ha sendt varen i retur. Av samtlige bestilte varer, fikk ti prosent aldri tilbakebetalt utlegg for varen.

Den europeiske undersøkelsen viser at det aller største problemet oppstod når fraktkostnadene skulle tilbakebetales, noe som ikke ble gjort i hele 57 prosent av tilfellene.

I tillegg slet nettkundene med å finne informasjon om retur av varer.

I 15 prosent av tilfellene fant man ingen informasjon om dette. Dessuten var det ikke mulig å finne mail-adressen til 12 prosent av de undersøkte nettbutikkene.

Les også: Sjekk DinSide-redaksjonens nettfavoritter