Forbrukerombudet har tidligere fått mange henvendelser fra folk som føler seg lurt av sms-tjenester.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Forbrukerombudet
Forbrukerombudet har tidligere fått mange henvendelser fra folk som føler seg lurt av sms-tjenester. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/ForbrukerombudetVis mer

Tryggere betaling med mobilen

Nå skal mobilbrukerne få bedre rettigheter når de betaler med mobilen.

Vi bruker mobilen til å betale alt fra mobile innholdstjenester til parkering, men så langt har mobile betalinger ikke gitt forbrukerne de samme rettighetene som når vi betaler med kort.

Forbrukerombudet har tidligere slått fast at dette er ulovlig, og har etterspurt bedre vilkår fra mobiloperatørene.

Fredag kunne Forbrukerombudet varsle at forbrukerne nå vil få bedre rettigheter når de betaler for noe gjennom mobilen. Snart vil mobiloperatørene tilby forbrukerne to ulike avtaler: en for kommunikasjon og en for betaling via mobilen.

– Et viktig skritt mot målet om at det skal være like trygt å betale med mobilen som med kort, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

>> Snart kommer selvangivelsen til alle - se hvordan du sikrer deg alle fradragene

ULVOLIG: Forbrukerombud Gry Nergård, slår fast at Sats Elixia bryter loven når de fjerner omtaler på grunnlag av omtalen er kritisk. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Egen avtale for betalinger


Til nå har mobiloperatørene gitt forbrukerne de samme avtalevilkårene for alle typer mobilbruk. Men da har ikke forbrukerne fått de rettighetene de har krav på gjennom finansavtaleloven, som blant annet gir bedre beskyttelse mot svindel.

Nå har mobiloperatørene bekreftet overfor Forbrukerombudet at de gjennom et felles selskap, et såkalt joint venture, vil tilby forbrukerne en egen avtale for alt av betalingstjenester.

– Jeg er glad for at vi nå får på plass ulike avtaler for de ulike måtene å bruke telefonen på. Dette synliggjør at mobilen er et betalingsinstrument på lik linje med kort, og forbrukerne blir sikret de rettighetene de har krav på når de betaler via mobilen, sier Gry Nergård.

Må være klart og tydelig


Det er foreløpig ikke avklart hvordan dette vil foregå, eller når det blir tatt i bruk av mobiloperatørene.

– Vi vet foreløpig ikke vet hvordan det vil foregå i praksis eller når det vil tre i kraft. Vi er imidlertid opptatt av at dette skal komme på plass så snart som mulig, og at det blir en aktiv, klar og informert avtaleinngåelse uansett når og hvordan den skjer, sier Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til DinSide.

Han påpeker at forbrukeren selv skal få velge om han vil inngå en slik avtale, og at det må være tydelig hva avtalen går ut på.

– Det må også gjøres særskilte tilpasninger for barns bruk av en slik betalingstjeneste, sier Ravne Bugten.

Les også: Nå får de ikke følge med på surfingen din

Færre sjokkregninger til foreldrene?

Nettopp barns mobilbruk har skapt en del hodebry for foreldre, på grunn av forskjellige mobiltjenester som i noen tilfeller har gitt overraskende høye regninger.

Forbrukerombudet tror to ulike avtalesett vil gjøre det enklere for foreldre å ha kontroll på barnas telefonbruk, ved for eksempel å inngå kun avtalen om kommunikasjon.

– Jeg er opptatt av at også barn skal ha muligheten til å ta i bruk nye betalingsformer. Men foreldrene må ha muligheten til å velge om barnas mobil skal kunne brukes til betaling eller ikke, og bruken må skje i trygge rammer tilpasset barna, sier Nergård.