Trygg netthandel

Visste du at du er tryggere med kredittkort?

Vi har ikke oversikt over våre rettigheter som forbrukere og slurver med å sjekke vilkårene når vi handler på nettbutikker, er Forbrukerrådets konklusjon etter å ha gjennomført en undersøkelse blant norske nettbutikkunder.

Godt nytt

kun 15 prosent av oss oppgir å ha hatt problemer når vi har handlet på internett. Det vanligste problemet er forsinket eller ingen levering.

Den dårlig nyheten er at nettbutikkundene er dårlig orientert om hvilke rettigheter de har.

- Få har fått med seg at loven gir deg rett til å angre før mottak av varen eller 14 dager etter at du har mottatt varen ved kjøp fra norsk nettbutikk. Du kan dessuten klage til banken dersom selger ikke leverer varen, og du har betalt med kort på nett, sier Ragnhild Olin Amdam i en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Billigst å handle musikk på nett i Norge

Bruk kredittkort

Ved kjøp av for eksempel konsertbillett med kredittkort, slik som MasterCard og Diners, kan du bruke kredittkjøpsloven paragraf åtte for å få refundert pengene fra banken dersom konserten blir avlyst.

- Du står svakere ved ikke-levering, svindel og konkurs dersom du forskuddsbetaler. Bruker du derimot kredittkort eller debetkort, kan du klage til banken din dersom selger ikke leverer. Men vær oppmerksom på at dette ikke gjelder ved bruk av betalingsløsningen BankAxess, som benyttes når du betaler over disk, sier Ragnhild Olin Amdam.

Sjekk vilkårene

Er tilbudet for godt til å være sant, er det heller ikke sendt, konkluderer Forbrukerrådet. Foto: Istock Vis mer


Forbrukerne sjekker i varierende grad hvilke vilkår som gjelder ved netthandel, viser Forbrukerrådets undersøkelse. Pris og fraktkostnader er noe de aller fleste får med seg, mens viktige opplysninger om kjøps- og leveringsbetingelser, kontaktinformasjon og andres opplevelse av nettbutikken går mange hus forbi.

- Det er viktig å undersøke hvilke betingelser som gjelder og andres erfaring med butikken når du handler på nett, særlig når det gjelder nye og ukjente butikker. Dessverre blir mange forbrukere først og fremst oppmerksomme på urimelige vilkår og manglende kontaktinformasjon til nettbutikken når problemene allerede har oppstått, sier jurist Charlotte Tvedt i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet oppfordrer forbrukeren til å lese gjennom vilkårene til nettbutikken før avtaleinngåelsen. Er vilkårene ikke tilfredsstillende, bør du handle hos en annen butikk.

Handel fra utlandet

Lav kurs på dollar og pund gjør det attraktivt å handle over landegrensene, og tall fra Teller AS viser at norsk netthandel økte fra 13,3 milliarder kroner i 2006 til 17 milliarder i 2007.

Her kjøper du billig britisk

Forbruker Europa, som er den norske delen av det europeiske forbrukernettverket European Consumer Centres network (ECC-Net), la nylig frem en oversikt over klager på netthandel i Europa, og funnene samsvarer i stor grad med Forbrukerrådets undersøkelse.

- De europeiske forbrukerne som handler på nett, klager mest over manglende levering, problemer med produktet eller tjenesten og kontraktsvilkår, sier Lars Grøndal, leder i Forbruker Europa.

- For å hjelpe deg å sjekke om firmaet er seriøst, har vi utviklet en nettjeneste hvor du kan kontrollere butikken. Denne tjenesten gir deg blant annet informasjon om når nettbutikken ble opprettet, om den er tilknyttet en merkeordning og andre kunders erfaringer, sier Lars Grøndal.

EKSTERN LENKE: Forbruker Europas shoppinghjelp

Sikker netthandel


1. Sjekk flere nettbutikker og andres erfaringer
Vær skeptisk. Er du i tvil om nettbutikken er seriøs - dropp handelen.

2. Sjekk nettbutikkens kontaktinformasjon
Det skal være lett å kontakte selger. Nettbutikken skal opplyse om selgers navn, adresse, organisasjonsnummer og e-postadresse. Se også etter telefonnummer. Er nettbutikken utenlandsk, kan dette ha betydning for dine rettigheter.

3. Les vilkårene før bestilling
Vilkårene forteller deg hvordan nettbutikken håndterer blant annet forsinkelser, avbestillinger og retur. Synes du vilkårene er urimelige, bør du droppe handelen.

4. Unngå forskuddsbetaling
Dersom du forskuddsbetaler, står du svakere ved ikke-levering, svindel og konkurs. Ikke overfør penger direkte til selgers konto. Bruker du kredittkort eller debetkort på nett, kan du klage til banken din dersom selger ikke leverer. Dette gjelder ikke ved bruk av betalingsløsningen BankAxess.

5. Ikke gi fra deg personlige opplysninger
Ikke gi fra deg konto- og kortopplysninger før du har bestemt deg for å handle. Nettbutikken trenger i utgangspunktet kun adressen din. Vær skeptisk til å gi fra deg andre typer personopplysninger, slik som personnummeret ditt.

Menn er mest nettlurt på nett

6. Sjekk totalsum og leveringstid
Sjekk at du får oppgitt kjøpesum, fraktkostnader, leveringstid og leveringsmåte før bestilling. Etter bestilling skal du motta en ordrebekreftelse. Kontroller denne og ta kontakt med selger hvis den inneholder feil. Husk å sjekk hvor mye du må betale i fortollingsgebyr og moms. Det kan fort bli dyrt

Hipp hurra for bursdagsmomsen

7. Husk at du har angrerett ved netthandel
Ønsker du å angre kjøpet, må nettbutikken ha beskjed senest 14 dager etter at du har mottatt varen og informasjon om angreretten. Du kan angre før varen kommer. Når du angrer har du krav på å få tilbake pengene, men returforsendelsen må du dekke selv. Det kan gjelde andre angrefrister ved kjøp fra utlandet.