<b>DYRE TRUSER: </B>Nordmenn skal ikke ha forstått at de takket ja til å motta undertøy fra Tono/Provea, som ble solgt over telefon.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
DYRE TRUSER: Nordmenn skal ikke ha forstått at de takket ja til å motta undertøy fra Tono/Provea, som ble solgt over telefon. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Truseselgeren må punge ut 100.000 kroner i gebyr

Får svi etter ulovlig salg av truse- og sokkeabonnement til titusenvis av nordmenn.

I 2012 ble Dinside oppringt av det som først virket som en markedsundersøkelse.

- Når du skal kjøpe undertøy, hva er da viktigst av kvalitet, design eller pris? Er det viktig at den er av bomull? spurte en svensktalende kvinne.

Vi svarte, og når samtalen nærmet seg slutten sa kvinnen:

- Det var alt. Som takk for hjelpen vil vi gjerne gi deg et par boksershortser!

«Undersøkelsen» var i virkeligheten salg av et truseabonnement fra selskapet Tono International/Provea. Forbrukerombudet har siden fått mange klager fra nordmenn som har inngått både truse- og sokkeabonnement uten å forstå det selv.

Nå har Markedsrådet behandlet saken, og ilegger daglig leder i tidligere Haugesund Dialog et gebyr på 100.000 kroner.

Les også: - Vi blir bannet til og det som er, så det er ikke noe morsomt, sa truseselskapet da vi snakket med dem

SVIR PÅ PUNGEN: Markedsrådets vedtak gir mannen bak Haugesund Dialog 100.000 kroner i overtredelsesgebyr. Vis mer


Negativt salg

Markedsrådet mener Haugesund Dialog drev negativt salg av truseabonnementene. Dette betyr å selge noe kunden ikke forstår at han kjøper, og det er ulovlig.

Angrerettloven krever at telefonsalg følges opp med en skriftlig bekreftelse fra kunden, for å unngå slikt salg, men dette skal ikke selskapet skal ha gjort.

Haugesund Dialog skal etter klagene fra Forbrukerombudet ha sendt kunder en SMS, lydende «Takk for at du takket ja til vår prøvepakke som avtalt pr telefon, bekreft denne sms med JA». Markedsrådet mener dette ikke er godt nok, da kundene fortsatt ikke kunne forstå at dette var et abonnement med løpende utgifter. Dessuten skal flere som sendte «NEI» uansett ha blitt registrert som abonnenter.

Haugesund Dialog har etter trusebråket blitt slått konkurs. Markedsrådet mener Steffen Espelid, 50 prosent eier og daglig leder, må stå ansvarlig for selskapets drift. Og dermed får han et gebyr på 100.000 kroner.

Store tap

Ifølge Forbrukerombudet skal Haugesund Dialog ha ringt titusenvis av nordmenn i 2013 med trusetilbudet sitt. Noen skal ha betalt i frykt for inkasso.

FORNØYD: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet er glad for at de fikk gjennomslag hos Markedsrådet. Foto: PER ERVLAND Vis mer


- Haugesund Dialog har påført mange forbrukere både økonomiske tap og mye bry med den ulovlige måten de har drevet telefonsalg, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet i en pressemelding.

- Dessverre kan ikke Markedsrådet pålegge firmaet eller bakmennene å erstatte de økonomiske tapene folk har lidd, men slik oppførsel blir i det minste slått ned på.

Innrømmer ikke lovbrudd

- Mener du Haugesund Dialog har opptrådt i henhold til lovverket?

- Det vil jeg ikke uttale meg om, sier tidligere daglig leder i Haugesund Dialog, Steffen Espelid, til Dinside.

- Men jeg skal godta gebyret jeg har fått personlig. Gebyret har ingenting med hvorvidt Haugesund Dialog har opptrådt i tråd med lovverket, men om å ansvarliggjøre meg for saken. Og det skal jeg godta.

Har du blitt oppringt av truseselgerne?

(Avsluttet)
Nei(61%) 1706
Ja, og ble ufrivillig abonnent(20%) 572
Ja, men takket nei(16%) 437
Ja, ble abonnent frivillig(3%) 90
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Har ikke du vært daglig leder i Haugesund Dialog?

- Bare på papiret. Det har jeg prøvd å utdype til Markedsrådet, uten at de har tatt hensyn til det. Derfor vil jeg heller ikke bruke mer tid på dette, hverken med å snakke med dere eller anke vedtaket, svarer Espelid, som ikke vil uttale seg om hvor mange «kunder» de sikret seg.

- Hva skjer med kravene dere sendte ut?

- De er solgt til Gothia Finans. Det er opp til de hva de gjør med dem.

- Og hva var grunnen til at du slo Haugesund Dialog konkurs?

- Vi ønsket ikke mer medieoppslag og diskusjon med Forbrukerombudet. Vi ønsket å gjøre oss ferdige med saken.