BLOGGERNE MÅ FØLGE REGLER: Landets mest populære bloggere, som blant annet Linni Meister, må holde tunga rett i munnen fremover.  Foto: Blogg.no
BLOGGERNE MÅ FØLGE REGLER: Landets mest populære bloggere, som blant annet Linni Meister, må holde tunga rett i munnen fremover. Foto: Blogg.noVis mer

Truer bloggere med bøter

Vil stanse skjult reklame i populære blogger.

Skal vi tro «hypen», har bloggerne blitt våre nye journalister.

Men bloggere og journalister skiller seg på ett viktig punkt: Journalister forholder seg til regelverk, både juridisk og etisk. Ser du en annonse på DinSide, skal det aldri være noen tvil om at det faktisk er en annonse, og ikke en artikkel.

Disse reklamene ble for sterke

I bloggsfæren er det annerledes. Mange bloggere omtaler produkter mot betaling, uten å fortelle leserne at omtalen faktisk er sponset.

Dette til tross for at norske lover krever at all reklame skal merkes.

- Og denne regelen gjelder også for bloggere, understreker forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Farlig for barn

Dermed har mange bloggere lovbrudd på samvittigheten.

For å rydde opp, har Forbrukerombudet nå laget en veiledning. Denne forteller bloggerne tydelig hvordan de skal forholde seg til sponset omtale; eller reklame, som journalister gjerne kaller det.

- Vi ønsker å vise bloggerne at det er enkelt å unngå å bryte loven. Det viktigste rådet er at bloggeren må gi klar og tydelig beskjed til leserne dersom han eller hun får økonomiske fordeler ved å omtale produkter eller tjenester, oppsummerer Nergård.

- Vi vet at barn har vanskeligere enn voksne for å gjennomskue reklame, og det er spesielt av hensyn til denne gruppen vi ønsker en slutt på skjult reklame på blogger.

Kan få bøter

Både annonsører og de mest populære bloggerne får nå et brev fra Forbrukerombudet. Her ber ombudet om at det ryddes opp i eventuell skjult reklame før 2. mai.

"Etter denne datoen vil vi gjennomføre kontroller for å sjekke at markedsføringsloven blir fulgt, og vi vil kunne ta opp saker med de bloggerne som ikke overholder regelverket" skriver Forbrukerombudet i brevet.

Slike saker kan blant annet medføre bøter, understreker ombudet.

Dette er lov

Lurer du på hva som er lov og ikke, kan veilledningen lastes ned som PDF eller leses på nettet.

Slik løser du problemene i blogg- og Facebook-verdenen

Her er hovedpunktene:

  • Når gjelder markedsføringsloven?
    Markedsføringsloven gjelder når du får betalt for å skrive om et produkt eller en tjeneste, når du får tilsendt varer mot en forventning om å skrive om det, eller når du linker til produkter som man får betalt for kjøp eller aktivitet fra leserne.
  • Forbud mot skjult reklame
    Det skal komme helt klart fram for lesere av bloggen hva som er reklame, og hva som er annen tekst på bloggen. Reklame skal derfor alltid utformes slik at den tydelig fremstår som reklame.
  • Merking
    Du kan tydeligst merke blogginnleggene ved å skrive at dette er en annonse for produkt x, at du har fått tilsendt gratis produkter fra selskap x, eller at du har fått betalt av selskap x for å skrive om produktet.
  • Vær varsom overfor barn og unge
    Husk at det ikke er lov å rette direkte kjøpsoppfordringer til barn i blogginnlegg eller i bannerannonser, og at man for øvrig skal vise forsiktighet ved reklame overfor barn.
  • Sanksjoner
    Dersom bloggere bryter markedsføringsloven vil det kunne få økonomiske konsekvenser. Forbrukerombudet har mulighet til å reagere med sanksjoner overfor bloggere som bryter markedsføringsloven.
Disse reklamene irriterer oss mest

Hvor enkelt synes du det er å skille reklame og fakta på nett? Si din mening under artikkelen!