Søvnmangel kan gi livslange konsekvenser, viser ny studie. Foto: Colourbox
Søvnmangel kan gi livslange konsekvenser, viser ny studie. Foto: ColourboxVis mer

Trøtthet er det minste problemet

Se hva søvnmangel gjør med barnet ditt.

En fersk studie publisert mandag denne uken, viser at regelmessig god nattesøvn kan beskytte barn mot overvekt. Forskerne fant at av de mer enn 1.000 testpersonene som ble fulgt fra fødselen til en alder av 32 år, hadde de som fikk for lite søvn som barn større sannsynlighet for å utvikle overvekt som voksne, enn de som fikk tilstrekkelig søvn som barn.

Selv når forskerne tok høyde for andre vaner, som vekt i barndommen, tv-vaner og aktivitetsnivå som voksne, viste det seg at det fremdeles var en sammenheng mellom for lite søvn som barn og risiko for overvekt som voksen. Studien er gjort ved Otago-universitetet i Dunedin, New Zealand, i ledelse av Dr. Robert John Hancox. Dette melder nyhetsbyrået Reuters.

Barnas verste mareritt

Langtidsvirkende konsekvenser

Forskerne fant at i de tilfellene hvor søvntimer i barndommen gikk ned, gikk kroppsmasseindeksen i voksen alder opp, generelt sett. Voksne som i barndommen hadde vært småsovet, hadde generelt sett høyere kroppsmasseindeks enn de som hadde fått mer søvn som barn.

- Det er viktig å merke seg at dette er ikke fordi barn som var småsovet i barndommen vokste opp til å bli småsovet i voksen alder, påpeker Hancox ifølge Reuters. Med andre ord, for lite søvn i barndommen synes å ha langtidsvirkende konsekvenser, sier han.

Søvn mot fedme

Barna dine

Krangler barna/barnet ditt når han/hun skal legge seg? (Avsluttet)
Nei, nesten aldri(41%) 187
Ja, nesten alltid(34%) 158
Kun periodevis(25%) 116
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det antas at barn i dag får mindre søvn enn generasjonene før dem, ifølge forskeren. Den trenden frykter han kan bidra til å øke problemet med stadig flere overvektige.

Ingen vet sikkert hvorfor søvnmangel henger sammen med økt vekt. En teori, basert på forsøk i søvnlaboratorium, er at søvnmangel endrer den normale balansen av apetittstimulerende og apetittundertrykkende hormoner. Et annet aspekt som kan virke inn, er at trøtte barn også kan bli for trøtte til å delta på fysiske aktiviteter gjennom dagen.

Advarer mot sovemiddel til barn

Søvn avler vekst

Overvekt i voksen alder er ikke den eneste konsekvensen søvnmangel i barndommen kan få for barnet. Tilstrekkelig med søvn er viktig både for å gjenopprette hjerneforbindelser og for barnets fysiske vekst.


Tilstedeværelsen av veksthormon er essensielt for at vekst skal foregå, og det er flere faktorer som påvirker produksjonen av dette hormonet; næring, stress og trening. Den viktigste faktoren for produksjon av veksthormoner hos unge barn er imidlertid søvn. Veksthormoner frigjøres døgnet gjennom, men for barn er den mest intense perioden hvor det frigjøres mest veksthormoner, rett etter starten på den dype søvnfasen.

Du kan se akkurat hvor mye søvn barn i forskjellig alder trenger, i tabellen nederst.

Her er flere konsekvenser søvnmangel hos barn kan få:

  • Uten nok søvn, kan barnet få vekstproblemer i form av sakte eller redusert vekst.

  • Utilstrekkelig søvn påvirker også andre hormonnivåer i kroppen. Eksempelvis kan hormoner som regulerer apetitten bli påvirket, slik at barnet overspiser eller også får sug etter kaloririke karbohydrater. Mangel på søvn kan videre påvirke hvordan kroppen bryter ned disse stoffene, ved å utløse insulinresistans, som er forbundet med diabetes type 2.

  • Søvnmangel kan også påvirke motoriske ferdigheter og konsentrasjon, og føre til flere ulykker, adferdsproblemer og dårlige prestasjoner på skolen.
  • Sovner barna i bilen på vei til barnehagen, kan det være tegn på søvnunderskudd. Foto: Colourbox Vis mer


    Overaktiv om kvelden=søvnmangel

    Barn trenger generelt sett mye søvn, ofte mye mer søvn enn foreldre kanskje tror. Om barnet ditt nekter å sove på dagen, eller er i frenetisk aktivitet helt til klokka ti på kvelden, vil du kanskje anta at det er fordi barnet ikke trenger å sove mer. Men det er antakelig ikke sannheten. Ifølge søvnekspert Jodi Mindell, som har skrevet boka Sleeping Through the Night (Sove natten gjennom), er hyperaktivitet på kveldstid ofte et tegn på søvnmangel.

    For å se om barnet ditt sorterer under søvnmangel-kategorien, bør du spørre deg selv:

  • Sovner barnet ofte når dere kjører bil?
  • Må du vekke barnet nesten hver morgen?
  • Synes barnet grettent, irritabelt eller overtrøtt i løpet av dagen?
  • Om svaret er ja på minst ett av disse spørsmålene, er det store sjanser for at barnet ditt kanskje får mindre søvn enn kroppen trenger. Du kan se akkurat hvor mye søvn barn i forskjellige aldre trenger, i tabellen nedenfor.

    Så mye søvn trenger barnet
    AlderNattesøvnSøvn på dagenGjennomsnittlig søvn totalt
    2 år10,5 til 12,5 timer1 til 3 timer (en lur)11,5 til 15,5 timer
    3 år10,5 til 12,5 timer1 til 3 rimer (en lur)11 til 14 timer
    4 år10 til 12 timer0 til 2,5 timer (en lur eller ingen)10 til 13 timer
    5 år10 til 12 timer0 til 2,5 timer (en lur eller ingen)10 til 12,5 timer
    6 år10 til 11,5 timerIngen10 til 11,5 timer
    7 år9,5 til 11,5 timerIngen9,5 til 11,5 timer
    8 år9,5 til 11,5 timerIngen9,5 til 11,5 timer
    Timeantallet for nattesøvn og søvn på dagtid sammenlagt stemmer ikke alltid med det totale søvnbehovet i løpet av et døgn, da barn som tar lengre lurer på dagen, ofte sover mindre på natta og vise versa. Kilde: Parentcenter.com