SVINDELARENA: Facebook har blitt en arena for svindlere og tvilsomme annonser. Ekspertene tror brukerne snart får nok.  Foto: Facebook
SVINDELARENA: Facebook har blitt en arena for svindlere og tvilsomme annonser. Ekspertene tror brukerne snart får nok. Foto: FacebookVis mer

Tror svindelannonser skremmer Facebook-brukerne

"Slankemidler" og "lettjente penger" florerer. Kommer Facebook-brukerne til å holde ut?

"Jeg mistet 14 kg på 30 dager med disse to naturlige Diett Renser. Ingen spesiell diett eller trening!" forteller Facebook-siden "Helse Kvinner" i en annonse mange har sett den siste tiden.

Bildet viser en ung kvinne som tilsynelatende har slanket seg kraftig, men fått desto romsligere brystparti. For godt til å være sant, skal vi tro kommentarene under annonsen. Da vi sjekket var det 168 av dem, blant annet:

"Ha ha! Yeah, right! Og jeg traff Johnny Depp på Rema 1000 i går og han fridde til meg ved kjøledisken."

Facebook-svindel: Solgte falske "Mulberry poser" på Facebook

Flere kommentarer fikk vi ikke kopiert ut før siden plutselig forsvant. Sannsynligvis fordi mange av dem som har kommentert annonsen også har rapportert den som svindel. Men siden er langt fra alene, og liknende, tvilsomme annonser florerer på Facebook. Du har sikkert selv sett annonser for alt fra "hemmelige skjønnhetstriks" til ukjente dating-sider og "lettjente penger". Så ille har det blitt, at Forbrukerombudet nylig gikk ut og advarte nordmenn mot annonsene, etter en rekke klager fra brukere.

Hva er i ferd med å skje med Facebook?

Å bygge opptil 15 kilo med rene muskler krever ikke mye jobb ifølge "Muskel Bygge Tips 25+".
Hun ser kanskje ikke 47 år gammel ut, men leppene er ikke typisk for 26-åringer, heller.
Dette før/etter-bildet fra Kvinners Helse skal hinte om en "sjokkerende" slankemetode.
For at en frukt bokstavelig talt skal slette fett, må den være veldig rar.
"Tjen penger hjemmefra" lover annonsen, men bildet er manipulert til å se ut som norske penger.
Beklager å måtte skuffe deg, men datingforespørsel fra Kårleif er det mange som får.
Flat mage av å... spise egg?
Hudormer er ikke levende, og trenger ikke å drepes.

Under ser du noen eksempler på annonser norske Facebook-brukere får opp. Hvorvidt annonsene er svindelforsøk eller bare klossete presentert og formulert, tar vi ikke stilling til.

"En søppelfylling"

– Mye av Facebook-hverdagen minner om en søppelfylling, sier Hans-Petter Nygård-Hansen til DinSide.

Hansen er rådgiver i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese. Han er også ivrig blogger, og ble i fjor kåret til "Årets sosiale medier-personlighet" av fagbladet Kampanje. At svindlerne nå beveger seg fra e-post til sosiale medier overrasker ham ikke.

OVERBEVIST: Hans-Petter Nygård-Hansen i Geelmuyden.Kiese er ikke i tvil om at brukerne vil reagere på "søppelet". Foto: KJARTAN HAUGEN Vis mer


– Om ting slutter å fungere på e-post, bruker man andre kanaler. Så lenge det fungerer, og det gjør det åpenbart. Folk er ute etter kjappe løsninger på å bli brun, slank eller finne ny dame, tror Hansen.

Facebook-svindel: Det er ikke Rema 1000, Kiwi eller Peppes som står bak gratis gavekort

Han får støtte fra professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH), som har jobbet mye med markedsføring i sosiale medier. Andreassen tror lureannonsene kan være langt mer effektive enn tradisjonell søppelpost.

– Når man får annonsene i en sosial sammenheng virker det som om noen vil deg vel, mener professoren.

Tror brukerne flykter

Både Andreassen og Hansen er overbeviste om at mengden lureri på Facebook vil skremme bort både annonsører og brukere. Annonsørene fordi man ikke vil bli assosiert med svindel, og brukerne fordi de går lei av annonser som gjør alt annet enn å hjelpe dem.

– Man er på et sosialt medium fordi det gir deg verdi. Men om verdien blir mindre enn søppelet, tror jeg folk vil vurdere om det er verdt det, forteller Hansen, og Andreassen er enig:

TVILSOMT: Hvorvidt annonsene er ren svindel, eller bare tvilsomme, har vi ikke dokumentasjon på. Men de er uten tvil ikke spesielt tillitsvekkende. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


– Ved å slippe til annonser for "slangeolje" bærer Facebook ved til eget bål. Dette, på toppen av tvilsomt personvern, gjør at Facebook mister ytterligere tillit. Facebook kan bli en "big time looser", sier NHH-professoren til DinSide.

– Jeg tror mange venter på en aktør de kan hoppe over til. Om overgangen er enkel, og den nye tjenesten har godt personvern, vil de ta Facebook-brukerne som et snøskred, tror Andreassen, som også viser til dårlige resultater for Facebook på Norsk Kundebarometer.

Facebook-svindel: Formlife merker slankeannonser med KK.no

Noen må starte skredet

Begge de to norske ekspertene bruker ordet "overbevist" om hvor sikre de er på en slik brukerflukt.

Men slike spådommer er langt fra noe nytt. Når nye sosiale medier dukker opp, og i kjølvannet av kontroversielle funksjoner som "grafsesøk" og den nye tidslinjen, har ekspertene stilt seg i kø for å spå hvor lite populært Facebook kommer til å bli. Likevel er det fortsatt på Facebook du får invitasjoner til fest, på Facebook du skriver meldinger til vennene dine og på Facebook du holder deg oppdatert på hva folk gjør i ferien. Til tross for at det finnes alternativer.

– Det virker ikke som folk flest har noen umiddelbare planer om å dumpe Facebook?

– Poenget er at det som gjør Facebook robust, er nettverkseffekten: "Når alle er der, må jeg også være der", forklarer professor Andreassen.

Men om mange nok opinionsledere forsvinner, altså de som styrer "hva som er kult", vil resten følge etter, tror Andreassen. Han kan derfor ikke tenke seg at Facebook får holde på som en monopolist særlig lenge.

UENIG: Talsperson for Facebook, Frida Löwengren, mener annonsene utgjør en liten del av den totale mengden. Foto: Northern Link PR Vis mer


– Da blir det å bruke Facebook som å bruke en gammel aftershave, sier Andreassen.

Facebook-annonser kan være ulovlig spam

Facebook: – Ikke unikt

Facebook er ikke enig i at tjenesten preges av søppel, som Hansen kaller det. Talsperson for Facebook, Frida Löwengren, mener de tvilsomme annonsene utgjør "en veldig liten del" av markedsføringen, og at de slår ned på dem etter beste evne.

– Tror dere annonsene kan føre til færre brukere?

– Selv før internett kom, fantes det personer som ville lure potensielle kunder med sine produkter og markedsføring. Det finnes dessverre mennesker som ikke følger regler og det er selvfølgelig leit, uansett om det skjer på Facebook eller noe annet sted på internett, forteller Löwengren til DinSide i en e-post, uten å egentlig svare på spørsmålet.

– Det jeg mener, er at Facebook ikke er unikt når det kommer til svindlere. Som internettselskap er det beste vi kan gjøre å skape et system som gjør det mulig å identifisere annonser som bryter reglene, og ofte stopper vi annonsene før de når Facebook-brukerne.

Mer om hva dette innebærer: Slik rapporterer du tvilsom reklame på Facebook!