SØVN ER BEST, INGEN PROTEST: Det er viktig å sette av tid til å sove ut.  Foto: Panther Media
SØVN ER BEST, INGEN PROTEST: Det er viktig å sette av tid til å sove ut. Foto: Panther MediaVis mer

Tror du også på disse søvnmytene?

Du lurer bare deg selv.

Det er få ting som kan sabotere dagen din like bra som søvnløshet. Svigermor, telefonselgere eller naboer kan være irriterende - men flere netter uten søvn er umulig å ignorere. Uten de viktige timene på puta blir vi rett og slett sure og gretne, syke og slappe.

Ifølge et nytt studie er det syv timers søvn alt som skal til. Men dersom du sover mindre en fem timer per døgn, dobler du risikoen til å få angina, hjertesykdom, hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Nettsiden Shine har tatt for seg noen søvnmyter som mange tror på:

Les også: Søvnproblemer gjør deg tjukk

Myte: «Det spiller ingen rolle når du legger deg»

Å, joda! Et studie har kommet fram til at B-mennesker har tre ganger så stor sannsynlighet for å bli deprimert som A-mennesker. Dette gjaldt selv om de sov like lenge.

Ønsker du å endre søvnrytmen din? Begynn gradvis og legg deg 15 til 30 minutter tidligere enn du normalt pleier. To timer før du legger deg dimmer du lysene, slik at du blir mindre opplagt. Ta deretter på alarmen, og våkn opp syv til åtte timer senere.

Les også: Syv timers søvn er nok

Myte: «Du kan ta igjen søvn i helgene»

Ja, du kan faktisk ta igjen søvn, men det gjelder ikke hvis du lider av insomnia. Sjansene for at du klarer å ta igjen nøyaktig alt du har tapt, er likevel ikke helt realistisk i en hektisk hverdag. Det er alltid noe nytt som skjer!

Ikke vent til helgen med å ta igjen søvn. Prøv å legge deg litt tidligere enn vanlig i løpet av arbeidsuken, eller kompenser med en middagslur når du kan.

Les også: Lite søvn = tidlig død

Myte: «Ikke tren før du legger deg»

Dette stemmer for noen, men slett ikke for alle. Forskning viser at de som trener før de legger seg, ikke har problemer med å sove, og at det faktisk gjør dem søvningere i enkelte tilfeller.

Dersom du tror at det er sene treningstimer som får deg til å holde deg oppe, prøv i stedet å trene litt tidligere på kvelden. Det kan kanskje være det som holder deg oppe.

Les også: Sov du nok i natt?

Myte: «Det er normalt å døse av i et møte»

På ettermiddagen er det normalt å føle seg mindre ernergisk, takket være kroppens naturlige døgnrytme. Det er likevel ikke helt vanlig at hodet faller under en samtale eller møte. Grunnen til at du blunder i løpet av dagen, kan være fordi kroppen prøver å ta igjen søvn som den gikk glipp av dagen før - og dagen før der igjen.

Dersom det er kroniske problem stress, snorking eller masete kjæledyr som holder deg oppe om natta, bør du ta tak i problemet. Men dersom du sover mindre enn du trenger, eller at du ikke vet hvor mange timer søvn du har behov for, bør du justere sengetiden din bedre.

Les også: God søvn gir god morgen

Myte: «Alkohol gjør at du sover bedre»

Som oftest ikke. Alkohol kan nemlig forstyrre nattesøvnen din mer enn du tror. I en studie svarte cirka halvparten av over 2000 deltakere at de følte seg trøtte «dagen derpå», hvis de hadde drukket mer enn det daglige anbefalte alkoholinntaket. Dehydrering kan faktisk påvirke søvnkvaliteten og forstyrre REM-søvnen.

Drikker du mer enn anbefalt i ukedagene? Menn rådes til å ikke drikke mer enn fire alkoholenheter daglig, som tilsvarer 0.57 liter øl, mens kvinner bør ikke innta mer enn tre alkoholenheter om dagen, altså et stort glass med vin -250 ml. Dersom du drikker mer vil kroppen streve med å hente seg inn igjen, noe som kan føre til påkjenninger i hverdagen.