Facebook-brukere står overfor nye utfordringer. Både annonsører og svindlere vil forsøke å nå deg. Foto: Per Ervland
Facebook-brukere står overfor nye utfordringer. Både annonsører og svindlere vil forsøke å nå deg. Foto: Per ErvlandVis mer

Trodde annonsen var falsk

Men Aftenposten har bare glemt å lese korrektur.

Nettsamfunnet Facebook med sine millioner av brukere er et populært sted for annonsører og for svindlere. Men hvordan se forskjell?

Torstein Kvale reagerte nylig på en Aftenposten-kampanje som for tiden går på Facebook. Annonsen ledet til en italiensk nettside med en annonse full av skrivefeil.

- Jeg har interesse av et slikt prøveabonnement, men dette skjemaet turte jeg rett og slett ikke å fylle ut. Jeg tok kontakt med Aftenpostens abonnementsavdeling, som bekreftet at denne annonsen ikke var reell, sier Kvale til DinSide.

>>>IKKE svar på denne mailen!

Artikkelen fortsetter under bildet.

Slik ser Aftenposten-annonsen ut. Åpenbare skrivefeil kan skremme noen fra å taste inn opplysningene som kreves. Vis mer


-Jo, den er reell

Men salgssjef i Aftenposten, Finn Gerhard Karlsen, sier til DinSide at annonsen er en av flere kampanjer de har gående nå. Han sier Kvale må ha snakket med en i abonnementsavdelingen som ikke har fullstendig oversikt over alle kampanjene til Aftenposten.

- Det er selskapet Ad Pepper som har laget denne kampanjen for oss, sier Karlsen til DinSide.

- Jeg har bedt Ad Pepper stoppe annonsen umiddelbart. Det er ikke den vi har lest korrektur på og godkjent for bruk. Jeg har også bedt selskapet om en forklaring på hvordan den kan lede til en italiensk nettside, sier Karlsen.

HER BLINKET VARSELLAMPENE: Men kanskje må du belage deg på slike meldinger fra nå av. Vis mer


Ingen sensitive opplysninger

DinSide-redaksjonen reagerte også på utformingen av annonsen. Ikke bare inneholder den en rekke skrivefeil, bruken av punktum og forkortelser er svært inkonsekvent, og også dialogboksene som dukker opp, har dårlig formulerte setninger.

Du blir imidlertid ikke bedt om å taste inn spesielt sensitive opplysninger som fødselsnummer og/eller kredittkortnummer, to nummerserier du skal være mye mer skeptisk med å gi fra deg enn for eksempel adresse og telefonnummer.

>>>Krevde sensitive opplysninger - lover å rydde opp

Ingen regel uten unntak

Tidligere i år kom sikkerhetsselskapet Avira med en rapport som viser hvilke selskaper som er mest misbrukt i phishingforsøk. Facebook, Paypal og eBay er alle blant nettstedene som står på denne listen.

DinSide har flere ganger advart mot såkalte phishingforsøk. Et av våre tips for å avsløre svindlere har hittil vært å se etter åpenbare skrivefeil i mail eller annonser. Nå ser det ut til at denne regelen har fått et hysterisk unntak, og raske kampanjer laget av internasjonale selskaper, kan gjøre det enda vanskeligere å holde tunga rett i munnen.