Svært mange kunder har fått sine bestillinger av polvarer annullert, fordi nettbutikken ikke vet hvor mange av hvert produkt som finnes på lager. Foto: All Over Press
Svært mange kunder har fått sine bestillinger av polvarer annullert, fordi nettbutikken ikke vet hvor mange av hvert produkt som finnes på lager. Foto: All Over PressVis mer

Trøbbel med Vinmonopolets nettbutikk

Svært mange kunder har fått sine bestillinger av prisreduserte varer annullert.

Vinmonopolet justerer prisene ned på en rekke polprodukter en gang i måneden, og som du ser på lenken under kan det her være svært gode penger å spare.

Få vin til halv pris i desember

Problemet er at en rekke kunder som har bestilt disse produktene i polets nettbutikk, slett ikke får levert varene:

– Vi ser at bestillinger i forbindelse med varer med redusert pris skaper en del utfordringer for kundene våre. Det beklager vi, sier Ida Brenden Engholt, informasjonskonsulent i Vinmonopolet til DinSide.

>> Dette er årets beste, sterke juleøl!

Hele bestillingen avbestilt

Svært mange av produktene som reduseres i pris hver måned, er nemlig en del av Vinmonopolets bestillingsutvalg. Dette betyr at du enten må bestille produktet i butikk, eller i nettbutikken på vinmonopolet.no.

Slik vi skrev forrige uke, anbefalte de ansatte på Vinmonopolet om å være tidlig ute med å bestille disse varene, da de gjerne blir utsolgt relativt fort.

Dette gjorde også Willy fra Horten, som er en av flere lesere som har tipset oss om at bestilling av prisreduserte varer i Vinmonopolets nettbutikk slett ikke fungerer som det skal.

Etter å ha bestilt og betalt for samtlige varer sist lørdag formiddag, fikk han bekreftelse på ordren på e-post. To dager senere, mandag 3. desember, mottok han første beskjed om at en av varene han hadde bestilt var utsolgt, og at han ville få tilbake pengene for kjøpet.

De neste dagene fulgte det stadig nye e-poster fra kundeservice om at hver og en av varene Willy hadde bestilt, var utsolgt.

– Jeg gledet meg til å nyte vinene til jul med familien og champagne til feiringen av min 40-årsdag. Men gleden ble kortvarig. Resultatet er at jeg ikke får noe av det jeg har bestilt, forteller Willy til DinSide.

Og han er ikke alene.

Også undertegnede kan bekrefte at nettbutikkens bestillingssystem ikke fanger opp om det faktisk er varer tilgjengelig. For å teste ut nettbutikken i praksis bestilte vi nemlig tre flasker lørdag morgen, og alt så ut til å være i skjønneste orden.

Men da vi selv kontaktet kundeservice onsdag, var svaret at de selv venter på en bekreftelse fra leverandøren om denne spesifikke varen, som de kun hadde rundt 150 flasker av på lager da prisjusteringen fant sted. Samtidig hadde de mottatt bestillinger på over 1.000 flasker.

Torsdag kom derfor beskjeden om at også vår bestilling var annullert.

Les også: Derfor skal flaskeøl stå, ikke ligge, i kjøleskapet

Vet ikke antall varer hos hver leverandør

Årsaken til bestillingsproblemet er, i følge Ida Brenden Engholt, at alle produktene det her er snakk om er bestillingsprodukter.

– Disse varene er ikke på lager hos oss, men hos våre leverandører. Vi krever fra dem at alle bestillingsvarer skal være tilgjengelig på lager i Norge, men vi har ikke anledning til å stille noe krav om et minste kvantum eller kreve en viss mengde tilgjengelig, forteller Brenden Engholt til DinSide, og legger til at de tar forbehold om utsolgte varer i ordrebekreftelsen.

Hun legger til at det heller ikke er tatt betalt for kundenes bestillinger, som nå blir annullert.

– Vi tar ikke betalt, men gjør en reservasjon på kortet. Denne blir opphevet når ordren ikke blir sendt, sier Brenden Engholt.

Les også: Fem juleøl fikk terningkast 1!