Trim for eldre

Fysisk aktivitet og trening er ikke bare for ungdommen. Her er ti gode grunner til å få mor ut av sofaen:

Tretti minutters aktivitet hver dag. Det er minstekravet fra helse-ekspertene om du vil holde deg frisk og rask.

Men etterhvert som årene går blir det stadig færre som klarer å holde seg i bevegelse.

Jevnlig aktivitet
- Fysisk aktivitet er viktig i alle livets faser. I eldre år er det trolig aller viktigst å unngå inaktivitet, mener professor Haakon Meyer ved Folkehelseinstituttet.

- Man trenger ikke nødvendigvis å "trene", men det er viktig å holde seg i aktivitet med hverdagslige gjøremål og spaserturer. Hos skrøpelige eldre kan bentettheten falle betydelig bare på få måneder hvis man går fra en fysisk aktiv tilværelse til et svært inaktivt liv, for eksempel på grunn av sykdom.

- Det er også gode holdepunkter for at trening kan forebygge tap av benmasse hos kvinner etter menopausen. Treningen bør da være i form av vektbærende aktivitet, for eksempel spaserturer, kondisjonstrening, aerobisk trening og ulike former for styrketrening, forteller Meyer.

Ti gode grunner
Er du fortsatt skeptisk? Her er ti svært gode grunner til å sørge for litt fysisk aktivitet hver eneste dag:

1) Mer energi
Merkelig nok er det slik at trening gir deg mer krefter og energi etter litt tid. Mange som trener føler også at de får gjort mer overskudd til å gjøre andre ting.

2) Bedre søvn
Fysisk aktivitet gjør det lettere å sove godt om natten. Men du bør unngå trening rett før du skal legge deg.

3) Stabil vekt
Et stillesittende liv med kaffe og småkaker kan fort sette seg på sidebena. Med litt aktivitet hver dag kan du lettere opprettholde en vanlig og jevn kroppsvekt.

4) Bedre hjerte
Risikoen for dødelige hjertesykdommer blir dramatisk redusert med trening. Spesielt om du ikke røyker og holder deg til et fornuftig kosthold samtidig.

5) Bedre sirkulasjon
Fysisk aktivitet får blodsirkulasjonen igang til hender og føtter. Lavere blodtrykk og bedre helse er blant resultatene.

6) Holder deg ung
Trening holder deg ung og sprek. Ikke bare blir du eldre, men livskvaliteten de siste tiårene av livet blir langt bedre om du holder deg i fysisk form.

7) Bedre humør
Fysisk aktivitet gjør deg glad. Utallige studier har vist at treningen reduserer risikoen for depresjoner og mange slags mentale problemer.

8) Trening fjerner stress
Dårlig dag, kjedelig jobb eller masete arvinger? Glem alt med en lang spasertur i skogen og kjenn hvordan skuldrene siger ned fra området rundt ørene.

9) Nye venner
Hockeytrening eller boksing er kanskje ikke noe for de aller eldste. Men det finnes massevis av treningstilbud for voksne og eldre hvor du vil møte massevis av andre hyggelige mennesker.

10) Det er gøy
Glede er det viktigste argumentet for trening. Gjør noe du liker hver eneste dag - bedre blir det jo ikke?

 

Mozon.no, 20.01.2005