Trim for eldre

Jo eldre vi blir, jo mindre trener vi. Gjør noe med det! Uansett alder er trening svært gunstig.

En undersøkelse viser at bare 32 prosent av menn og 21 prosent av kvinner i England i alderen 55-64 mosjonerer hver dag. Men uansett alder og uavhengig av hvor god eller dårlig form du er er trening bra for deg. Og du vil bli overrasket over hvor godt treningen vil gjøre deg.

Uansett alder oppnår du disse helsefordelen ved å mosjonere:

Mer energi
Å mosjonere regelmessig vil gi deg følelsen av å få mer energi. Å sitte for mye i ro vil få deg til å føle deg slapp og umotivert,og man kommer gjerne inn i en sirkel av tiltaksløshet.

Bedre søvn
Kroppen føler at den har utført noe, og er mer innstilt på hvile og søvn.

Unngår vektøkning
Regelmessig trening hjelper metabolismen din , som blir lavere med alderen, til å holde vekten stabil.

Beskytter mot hjerteproblemer
Ved å ikke røyke, spise sunt og trene regelmessig kan du forebygge hjerteproblemer.

Forbedrer blodsirkulasjonen
Trening stimulerer blodsirkulasjonen. Noe som er spesielt gunstig for deg som plages med hovne og vonde ben.

Senke blodtrykket
Trening kan senke høyt blodtrykk.

Depresjon
Trening er god medisin for å forebygge og lindre depresjonssymptomer.

Usetter alderstegn
Å holde seg fysikk aktiv styrker muskler og ben, motorikk og balanse.

I tillegg:

  • Du møter nye mennesker og stifter nye bekjentskap
  • Du får tid for deg selv
  • Følelsen av å ha fullført noe
  • Du setter og når nye mål
  • Lindrer stressplager
  • Du føler deg bedre og ser bedre ut
  • Trening er morsomt
Er det lenge siden du har trent er det viktig at du begynner forsiktig med mosjoneringen. Ikke legg ut på joggetur dersom det er lenge siden sist. Begynn i det små og øk gradvis og forsiktig.

Tips til treningsformer

Gå turer: Å gå i raskt tempo er bra mosjon. Det er også en veldig fettforbrennende form for trening.

Dans: Dans er en flott og morsom måte å mosjonere på. Meld deg på et dansekurs med eller uten partner.

Yoga: Det finnes forskjellige former for yoga. Hatha yoga er bra for de som ikke er så myke.

Svømming: Svømming er bra trening for hele kroppen. Og gir deg både bedre kondisjon og styrke.

Sykling: Sykling er en fin form for trening, og du kan variere intensiteten selv. En koselig sykkeltur i rolig tempo en deilig sommerkveld er også god mosjon.

Karate: Karate er ikke bare for unge, men er krevende fysisk. Er du i grei fysisk form, er det ingen ting i veien for at du kan starte med karate selv om du er over 50 år.

Bowling: Bowling ser ikke så slitsomt ut, men det kan være god mosjon. Dersom det ikke er så mange som spiller samtidig, er man i aktivitet nesten hele tiden.

Først publisert: 13.03.2005
Sist redigert: 14.09.2007