Trikset som holder deg mett lenger

Gjør det lettere å gå ned i vekt.

Mat med høyt vanninnhold er nøkkelen til vekttap, mener britiske ernæringseksperter.

I en artikkel i magasinet Marie Claire råder forskere i British Nutrition Foundation (BNF) folk til å gjøre supper, ris og pasta til hverdagskost.

Fæle fastfood-fakta
Slik blir usunt sunt

Du bør også la grønnsaker være en viktig del av måltidet.

Sveller i magen

Pasta og ris er fattige på kalorier, og sveller i magen din. Dette gjør at du føler deg mett lenger.

Styr unna saltbombene

Grønnsaker er rike på både vann og fiber, slik at du kan spise større mengder av dem enn for eksempel av kjøtt, noe som også bidrar til metthetsfølelse.

Enkel kaloriregel

BNFs tommelfingerregel for kaloriinntak er følgende: Vær forsiktig med mat som inneholder mer enn 1,5 kalorier (kilokalorier) per gram.

Regn ut ditt energiforbruk her!

Kokte egg, bakte bønner og stekte grønnsaker med nudler er gode eksempler på mat som inneholder mindre enn 1,5 kalorier per gram, og som altså er både sunn og mettende.

Kontroller inntaket

Kjøper du en 180 grams sandwich til lunsjen på som inneholder 360 kalorier betyr det at den har 2 kalorier per gram.

Dropp de dårlige matvanene

Dette er ifølge BNF mat med medium kaloritetthet, som du dermed bør kontrollere inntaket av.

Pizza og lasagne er også mattyper med medium kaloritetthet.