<b>Ikke helt fornøyd?</b> Noen har skjønt hva som gir den raskeste hjelpen. Foto: Per Ervland
Ikke helt fornøyd? Noen har skjønt hva som gir den raskeste hjelpen. Foto: Per ErvlandVis mer

Trikset som alltid hjelper

Det er lov, det er gratis, og det er som regel svært effektivt.

Har du mottatt en defekt vare? Får du ingen hjelp hos kundeservice? Eller har du fått et uforståelig avslag på garantien? DinSide har lang tradisjon med å hjelpe forbrukere i saker der de slåss mot Goliat med regelverket i hånden.

Uten å ha foretatt noen grundig statistisk analyse av det materialet vi sitter med, er tendensen klar: Roper du til pressen, får du i de aller fleste tilfeller rask hjelp. Mye raskere enn om du bare beskjedent stiller deg bakerst i køen.

Både forbrukerne og forhandlerne kjenner nemlig godt til historier som den om Adrian som fikk to PC-er etter å ha stått frem med sin historie, eller om møbelkjeden som raskt ordnet opp da DinSide banket på døren. Og da CDONs praksis var et brudd på den norske angrerettloven ble heller ikke rutinene endret før feilen ble påpekt av pressen.

Tipser du pressen hvis du ikke får hjelp du har krav på? (Avsluttet)
Nei, men jeg vurderer å gjøre det nå(58%)
Nei, det er mellom meg og leverandøren/forhandleren(26%)
Ja, det har hendt(12%)
Ja, det gjør jeg ofte(5%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Derfor er det noen som har lært seg et triks: I stedet for bare å klage til butikken eller leverandøren, så slenger de med vår mailadresse i kopifeltet før de sender den av gårde. Eller de gjør motsatt: sender et forarget tips til DinSide – med kopi til butikken eller leverandøren det gjelder.


Effekten lar sjelden vente på seg: Saken blir raskt løst når vedkommende som sitter med PR-ansvaret ser at han/hun kan avverge negativ omtale i pressen. Ja, i enkelte tilfeller har leverandøren kommet på banen før vi i det hele tatt har rukket å lese e-posten vi har mottatt. Informasjonssjefen svarer raskt at de vil hjelpe kunden.

Saken løst på svært kort tid, bare fordi DinSide stod i kopifeltet.

Dermed kan vi anta at noen har forstått at ikke all PR er god PR. Informasjonssjefene hos de store kjedene gjør bare jobben sin: De avverger negative oppslag ved å komme raskt på banen med gode løsninger. De roper innover i organisasjonen at "dette mennesket skal ha hjelp NÅ!", og trekker i de trådene som trengs for at forbrukeren skal bli fornøyd.

Men hvorfor må norske forbrukere så ofte hyle til pressen for å få den hjelpen de har krav på?

Kristina Picard er økonomiredaktør i DinSide. Foto: Astrid Waller Vis mer


– Generelt bør alle rydde opp uansett, alle forbrukere skulle behandles likt, forutsatt at man har loven på sin side. Jeg oppfordrer alle i vår bransje til likebehandling og i tråd med de lover og regler de har, sier Erik Andersen, informasjonssjef i Elektronikkbransjen.

Men det er ikke bare elektronikkbransjen som synder. Vi sparker ikke til en enkelt bransje eller aktør, for etter årevis med e-poster fra våre lesere vet vi at det er mange som har forbedringspotensiale. Utleiemeglere, møbelkjeder, mobiloperatører og klesbutikker. Alle kan bli flinkere til å sette seg inn i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, inkassoloven og andre regler som skal beskytte den norske forbrukeren.

Frem til de kan regelverket og gir deg den servicen du fortjener, er du velkommen til å fortsette med å tipse oss.