Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Treningsanbefalinger for gravide

Trene som gravid eller ikke? Hva og hvor mye? Her er rådene!

En ny dansk undersøkelse viser at gravide som trener hardt i begynnelsen av svangerskapet, kan øke risikoen for spontanabort.

Les mer om studien her

Men ekspertene bak denne studien sier selv at det er for tidlig å gå ut med anbefalinger om ikke å drive med hard trening de første ukene i
svangerskapet.

Anbefalingene er dermed at gravide kvinner kan være fysisk aktive, men med hva og hvor mye?

Lytte til kroppen
Kirsti Bjerkan, klinisk ernæringsfysiolog og helse- og treningspedagog ved Aker universitetssykehus, mener kvinner som allerede er i god form kan fortsette med det de gjorde før de ble gravide, men det er viktig å lytt til kroppens signaler.

-Har man ikke jogget/løpt tidligere bør man ikke begynne med det når en blir gravid. Har en jogget/løpt før kan man fortsette, men tilpasse intensiteten. Etter hvert som man blir større, som i 5.-6. måned vil de fleste oppleve at å jogge/løpe blir ubehagelig, sier hun.

«Opplever kvinnen ubehag i forbindelse med trening/fysisk aktivitet, som smerter i magen, blødninger, kvalme, svimmelhet og vedvarende kynnere skal treningen/aktiviteten avbrytes.»


Som kondisjonstrening kan man da heller velge:

  • Rask gange
  • Stavgang
  • Sykling
  • Aerobic uten løp/hopp
  • Svømming/vannaerobic
  • Skigåing (eller annet)
  • - Man bør også trene styrketrening for at rygg, mage og bekkenbunn skal tåle vekten av
    barnet Styrketrening og sterke magemuskler er også gunstig når barnet skal ut. Dessuten vil generell god styrke komme til nytte etter fødselen når barnet skal løftes og bæres, sier Bjerkan.

    Hun legger til at treningen/aktiviteten skal oppleves behagelig, og man skal ikke ha smerter i bekken, rygg eller andre steder.

    - Gravide bør unngå aktiviteter med slag og spark, aktiviteter med risiko for fall, svært intensiv intervalltrening og svært hard styrketrening, sier hun.

    Og hva med kvinner som ikke har trent før?

    Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


    Utrente gravide
    - Kvinner som ikke har trent før kan gå tur eller gjøre andre aktiviteter som oppleves positivt. Intesiteten kan variere, og aktiviteten må gjerne enkelte ganger føles litt anstrengende. Det viktigste er at man er i aktivitet og føler at det gjør godt, sier Bjerkan.

    Hun legger til at det man er forsiktig med, er å anbefale helt utrente gravide å sette i gang med harde treningsopplegg.

    - For disse kvinnene må målet med moderat trening under svangerskapet være å øke kroppsbevissthet og å styrke muskler som er viktige for å forebygge rygg- og bekkenrelaterte smerter og inkontinens, og i tillegg komme i generelt bedre form.

    Les også: Bør trene bekkenbunn

    Og uansett trent eller utrent, er rådet til Bjerkan:

    - Opplever kvinnen ubehag i forbindelse med trening/fysisk aktivitet, som smerter i magen, blødninger, kvalme, svimmelhet og vedvarende kynnere skal treningen/aktiviteten avbrytes. Konsulter eventuelt lege.

    Å være i god form under svangerskapet gir en rekke gevinster både under graviditeten og ikke minst under fødselen.