TRENER DU FEIL? Vanlige treningsmyter gjør at di gjerne trener feil i forhold til resultatene du ønsker deg. Foto: Colourbox.com
TRENER DU FEIL? Vanlige treningsmyter gjør at di gjerne trener feil i forhold til resultatene du ønsker deg. Foto: Colourbox.comVis mer

Treningen du bare kan glemme

7 treningsmyter du må slutte å tro på snarest.

Er nyttårsforsettene dine flatere mage, slankere kropp og mindre «grevinneheng» i 2010?

Pristest av treningssentre: Her trener du billigst

Det kan lønne seg å sjekke om treningen du ser for deg vil kurere problemet eller ikke, før du kaster deg ut i det.

Den britiske avisen Daily Mail har ved hjelp av personlig trener Graeme Hilditch sett på noen vanlige treningsmyter - og forteller deg om mytene funker etter intensjonen eller ikke.

Les også:
Verdens farligste idrett
De som trener mest drikker mest
Det er bedre å være overvektig og trent

MYTE: Tricepstrening kan ta rotta på «grevinneheng»

Mange kvinner får mer fett og slapp hud rundt overarmen enn det de selv er komfortable med - populært kalt «grevinneheng».

Mange forsøker seg på å trene opp en spesiell muskel i den tro at dette skal ta rotta på henget, men tester har vist at dette ikke hjelper det grann, ifølge dailymail.co.uk.

Tester av tennisspillere hvor racketarmen er blitt sammenlignet med den andre armen, viser at fettnivået i de to er det samme, selv om muskulaturforskjellen selvsagt er betydelig.

Å trene en spesiell muskel ser dermed ikke ut til å redusere fettnivået i den utvalgte kroppsdelen.

Da er det kanskje like greit å kaste inn håndkleet først som sist, og anskaffe et par armstrømper mot «grevinneheng»? Du kan lese mer om disse armstrømpene i denne artikkelen på kk.no.

Hvordan få strammere lår, fastere mage og atletisk mage? Sjekk her!

MYTE: Du får store muskler av styrketrening

Avstår du fra styrketrening i frykt for å bli seende ut som en bodybuilder?

Dette bør du ikke være redd for - muskler er ikke så enkelt å bygge som du skulle tro - selv de mest dedikerte kroppsbyggerne bruker mye tid på å bygge seg opp.

Hvor sterk er du? Ta testen her!

I tillegg mangler kvinner testosteron, som spiller en viktig rolle i muskelbyggingen - det er faktisk gjort studier som antyder at vekttrening faktisk kan gjøre at musklene ser mindre ut - da vekttrening setter fart på stoffskiftet og frigjør fett fra kroppen for å skaffe energi til treningen.

Enda en grunn får du her: Mer muskler, mindre kreft

MYTE: Løping er best for vekttap

En studie utført av treningsfysiologer viser at du forbrenner 11 kalorier per minutt ved løping i 12 kilometer i timen, mens du kun forbrenner 3,9 kalorier per minutt ved sykling i samme hastighet. Men svømmer du i 4,8 kilometer i timen, forbrenner du 15,7 kalorier i minuttet.

Svømming ble altså den mest effektive treningsformen med tanke på kaloriforbrenning, men det viktigste er tross alt å finne en aktivitet som du liker og som du dermed vil utstå å drive med jevnlig, og i gode økter.

Les også: Per Ivar Pedersen (44) gikk fra 167 til 81 kilo på ett år

MYTE: Sit-ups gir flatere mage-

Sit-ups strammer opp den rette bukmuskelen, men kan ikke gjør noe med fettet du måtte ha på selve magen.

Den eneste måten å få en stram, fettfri mage er ved kombinert trening og en balansert diett.

Du kan imidlertid få magen til å se strammere ut og få bedre holdning ved å trene transversus abdominis: Ved å trekke navlen så langt inn mot ryggraden soom du greier - og holde der en stund mens du puster normalt. Du skal kjenne en lett brennende følelse i magen dersom du gjør dette riktig.

Les også: Hold-in-truser er helsefarlig

MYTE: Det er bedre å løpe på gress enn på veien

Risikoen for skader på ankler og rygg ved å løpe på vei versus å løpe på gress eller utmark, er ikke lenger så stor etter at nye, mer avanserte løpesko kom på markedet.

Disse absorberer mye av de støt og slag som ellers ville forplantet seg og gjort skader på bein og rygg.

Test: Her er de beste joggeskoene

MYTE: Tøying hjelper mot stølhet

Gymlæreren din misjonerte kanskje at tøying etter trening må til for å unngå stølhet og ømme muskler dagen etter - men dette er altså ikke sant.

Senest i en studie fra det svenske universitetet i Umeå, viste det seg at tøyingen ikke hjalp mot stølhet i musklene.

Forsker og natomiprofessor, Lars Eric Thornell, anbefaler deg heller til å varme opp godt på forhånd, og å ta det rolig til stølheten har forsvunnet.

Flere tips til å unngå treningsstølhet finner du i denne artikkelen Tøying hjelper ikke

Myte: Du trenger ikke trene for å slanke deg

Dersom du slanker deg uten å trene, vil du også tape muskelmasse. Dette er kanskje ikke så farlig, tenker du - hvem trenger vel musklene hvis bare vektnåla peker nedover?

Pristest: Så mye koster diettene

Men det er ikke fullt så enkelt. Musklene trenger energi, og forbrenner dermed energi. Mister du muskelmasse, går også forbrenningen ned, slik at du etterhvert altså forbrenner færre kalorier - som betyr at du også må spise mindre for å holde vekten nede.

Når du har nådd matchvekten og begynner å spise normalt igjen, vil kiloene raskt komme på igjen - fordi tapet av muskler gjør at forbrenningen er lavere.

Vi tester personlig trener: Et blodslit for å bli sprek

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på DinSide Helse, men vi har valgt å trekke den frem igjen til interesse for nye lesere.