KOMPLISERT: Nye funn tyder på at forholdet mellom søvn og trening kan være mer komplisert enn antatt. Foto: Colourbox.com
KOMPLISERT: Nye funn tyder på at forholdet mellom søvn og trening kan være mer komplisert enn antatt. Foto: Colourbox.comVis mer

Trening gir ikke bedre søvn

Får deg ikke til å sove bedre - snarere tvert imot, ifølge nye studie.

Trening om dagen kan holde deg våken om natten.

Det antyder resultatene fra en liten studie presentert ved den årlige samlingen til Associated Professional Sleep Societies, melder The Telegraph.

Midler mot snorking funker ikke

Mindre aktivitet, mer søvn

14 deltakere bar armbånd som overvåket deres bevegelser i 23 dager. Forskerne så at jo mer aktive forsøkspersonene var, jo mindre sov de.

Etter dager med lavt aktivitetsnivå økte faktisk den totale søvnmengden med 42 minutter om natten.

Funnene kan tyde på at forholdet mellom trening og søvn er mer komplisert enn antatt.

10 syke søvnlidelser

Søvn og trening:

Hva er din erfaring? (Avsluttet)
Jeg sover dårligere hvis jeg har trent (om ettermiddagen)(21%) 151
Jeg sover bedre hvis jeg har trent (om ettermiddagen)(21%) 148
Jeg sover bedre hvis jeg har trent - uansett tidspunkt(18%) 127
Jeg sover dårligere hvis jeg har trent - uansett tidspunkt(17%) 122
Merker ingen forskjell(12%) 87
Jeg sover bedre hvis jeg har trent (om morgenen)(8%) 59
Jeg sover dårligere hvis jeg har trent (om morgenen)(1%) 10
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Overraskende funn

Tidligere studier har vist at trening kan hjelpe personer med søvnproblemer.

Fysisk aktivitet skal fremme søvn på grunn av at kroppstemperaturen øker og synker. Det er dette fallet i kroppsvarme som skal ha en søvndyssende effekt. Det tradisjonelle rådet har derfor vært å trene minst tre-fire timer før sengetid.

Forsker Arn Eliasson ved Walter Reed Army Medical Centre i Washington D.C ble derfor svært overrasket over resultatene.

- Lenge har man anbefalt trening for bedre søvn. Våre data støtter ikke dette.

Spis deg til god nattesøvn

Personlighet kan påvirke

- Deltakerne sov bedre og lengre etter dager med lite fysisk anstrenging og ingen trening, forklarer Eliasson til The Telegraph.

- Vi så at mer uthvilte deltakere trente mindre og forbrant færre kalorier. Etter forholdsvis mye søvn - over seks timer - ble alle former for fysiske anstrengelser redusert.

Derfor sover du dårlig

Eliasson tror ulike personlighetstyper kan hjelpe til med å forklare de oppsiktsvekkende funnene. Personer som er ambisiøse og aktive om dagen har gjerne en tendens til å ta dette med seg om kvelden og derfor sove mindre. Mer rolige og mindre aktive personer vil gjerne ikke ha problemer med å sove.

En annen mulig forklaring er at stress og travle dager med flere anstrengelser og et høyere kaloriforbruk, kan forstyrre nattesøvnen.